Transportdebatten sætter fokus på fremtidens store trafikinvesteringer
Jens Bomholt
RedaktionsassistentEfter fem års analysearbejde kunne transportminister Magnus Heunicke (S) for nylig præsentere de længe ventede strategiske analyser, partierne bag "En grøn Transportpolitik" (regeringen, V, K, SF, DF og LA) bestilte i 2009.
Formålet med de omfattende analyser er at klæde politikerne bedre på, når de skal fordele milliarderne til fremtidens store trafikinvesteringer. De projekter, der er blevet undersøgt i de strategiske analyser, har en samlet værdi på 300 milliarder.
Derfor vil fremtidens store transportprojekter kræve benhårde politiske prioriteringer.
Transportdebatten har i den forbindelse bedt otte debattører om at bidrage med to debatindlæg hver, der på forskellig vis sætter fokus på, hvordan man bedst griber de kommende trafikinvesteringer bedst an.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.
Ottende udgave af Transportdebatten sætter fokus på de strategiske analyser på transportområdet og fremtidens enorme trafikinvesteringer.
Det vil kræve benhårde politiske prioriteringer og forhandlinger mellem partierne på Christiansborg for at blive enige om, hvilke transportprojekter der skal prioriteres højest - og hvornår og hvordan de skal iværksættes og udvikles.
I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres svar på nogle af disse spørgsmål. Alle vil de give deres besyv med i forhold til, hvordan de massive trafikinvesteringer, der venter forude, skal gribes an.
Deltag i debatten:
Send dit indlæg til [email protected].
De otte debattører er:
Kjeld A. Larsen er formand for Rådet for Bæredygtig Trafik. Foreningen har til formål at fremme en trafikudvikling, der er natur- og miljømæssigt bæredygtig, herunder
at reducere behovet for bilbaseret transport.
Harry Lahrmann er lektor ved Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet. Han er ekspert i trafik- og transportsektoren med hovedvægt på trafikplanlægning og trafikteknik - herunder trafiksikkerhed og trafikinformatik.
Jesper Højte Stenbæk er chefkonsulent hos Dansk Erhverv, hvor han i flere år har beskæftiget sig med transportområdet i almindelighed og transportpolitik i særdeleshed. Han har tidligere været ansat hos Dansk Transport og Logistik.
Helene Dyrhauge er adjunkt ved Institut for Samfund og Globalisering ved Roskilde Universitet. Her har en i flere år forsket i europæisk og EU-baseret transportpolitik, herunder hvilken rolle EU spiller for udformningen af transportpolitikken herhjemme.
Henning Hyllested er transportordfører for Enhedslisten, et hverv han har besiddet siden han blev valgt til Folketinget i 2011. Henning Hyllested er oprindeligt havnearbejder og sidder i bestyrelsen for 3F Esbjerg Transport.
Jan Villadsen er formand for Transportgruppen i 3F. Han er desuden en del af den daglige ledelse i forbundet. Jan Villadsen har i flere år været en markant stemme i debatterne om transportområdet herhjemme.
Erik Østergaard er adm. direktør for Dansk Transport og Logistik, som er en landsdækkende brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL er samtidig arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Peter Sørensen (S) er borgmester i Horsens Kommune. Han har siddet i borgmesterstolen siden 2012. Han har tidligere arbejdet for Regionshospitalet Horsens og været aktiv i FOA Horsens.
De otte debattører vil hver levere to debatindlæg med to ugers mellemrum. Transportdebatten udkommer dermed med fire knivskarpe indlæg hver tirsdag.