Debat

Vejforening til regeringen: Dumt at vende ryggen til vejene

DEBAT: Investeringer i vejinfrastruktur vil skabe vækst og arbejdspladser og samtidig nedsætte trængslen, skriver Thomas B. Olsen og Erik Østergaard, formand og næstformand for Dansk Vejforening.

Investeringer i vejinfrastruktur vil skabe vækst og arbejdspladser og nedsætte trængslen, skriver Thomas B. Olsen og Erik Østergaard, formand og næstformand for Dansk Vejforening.
Investeringer i vejinfrastruktur vil skabe vækst og arbejdspladser og nedsætte trængslen, skriver Thomas B. Olsen og Erik Østergaard, formand og næstformand for Dansk Vejforening.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas B. Olsen og Erik Østergaard 
Hhv. formand og næstformand for Dansk Vejforening

Der er efterhånden ikke meget nyt i, at vores regering har valgt at vende ryggen til den danske vejinfrastruktur.

Dette med begrundelsen, at kassen er tom. Vi ved alle godt, at det ikke er rigtigt. Det er dokumenteret, at der er penge i infrastrukturfonden, fordi vi bygger vejene billigere. Men fakta er nu, at mens regeringen vælger at vende ryggen til vores sikreste værktøj til at skabe vækst i vores land, nemlig vejene, kommer der stadigt flere biler til, og vi oplever en stigende trængsel.

Opråb fra kommuner
Frustrationerne hober sig op i det ganske land. For nyligt kunne vi på Altinget læse et debatindlæg af Odenses borgmester, Anker Boye (S), der melder ud, at en udvidelse af fynsk motorvej haster. At det er et dagligt problem for trafikanter fra hele landet, at de politikere, der burde prioritere, at trafikken mellem Øst- og Vestdanmark ikke sander til, tydeligvis ikke tager deres ansvar alvorligt.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Horsens' borgmester, Peter Sørensen (S), melder i et debatindlæg ud, at trængslen på E45 hæmmer væksten i Vestjylland. Han anbefaler endvidere, at der bør bygges motorveje der, hvor det giver størst samfundsmæssigt afkast og skaber flest arbejdspladser.

Det kan derfor undre Dansk Vejforening, at en så oplagt løsning til at skabe vækst og arbejdspladser i vores land, og ikke at forglemme en oplagt løsning til at nedsætte trængslen på vejene, fuldstændig skrinlægges af regeringen.

Det kan undre Dansk Vejforening, at en så oplagt løsning til at skabe vækst og arbejdspladser i vores land, og ikke at forglemme en oplagt løsning til at nedsætte trængslen på vejene, fuldstændig skrinlægges af regeringen.

Thomas B. Olsen og Erik Østergaard
Hhv. formand og næstformand for Dansk Vejforening

Tag tyren ved hornene 
I stedet præsenteres vi for et forslag fra regeringens støtteparti Dansk Folkeparti om at indføre spærretid for særtransporter på Østjyske Motorvej samt et udvidet overhalingsforbud for lastbiler.

Hvorfor ikke hellere tage tyren ved hornene og gøre en forskel der, hvor det virkelig batter. En udbygning af E45 til tre spor vil lette op for den trængsel, som Dansk Folkeparti søger at lette med deres tvivlsomme forslag.

Ønsker regeringen alternative metoder til at lette trængslen på motorvejene, kan anvendelse af dynamisk ITS-trafikovervågning, som man med stor effekt også har anvendt på Motorring 3 om København, være en løsning, man med fordel bør se nærmere på.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Administrerende direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

Thomas B. Olsen

Koncerndirektør, Niras, bestyrelsesformand, Dansk Vejforening, bestyrelsesmedlem, DLF Beet Seed, Greater Copenhagen EU office, medlem, DI's bæredygtighedsudvalg og DI’s internationale markedsudvalg
e-mba (Simi 1995), hd-udenrigshandel (CBS 1990), cand.polyt. i bioteknologi (DTU 1988)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024