Kommunerne sløser med børns sprog inden skolestart
Anders Heissel
JournalistBørnehaveklasselederen kan opleve det som et problem, fordi hun føler at skulle starte forfra med børnene, fordi der ikke følger viden med børnene. I værste fald betyder det, at et barn, der har behov for støtte, opdages senere i sin skolegang og dermed får udskudt sin hjælp.
Marianne Buhl Hornskov
Projektleder i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen bygger på kvalitative interview i de fem kommuner: Albertslund, Brøndby, Lolland, Bornholm og Køge.
Her har EVA blandt andet interviewet kommunale ledelser, talehørepædagoger og -konsulenter, børnehaveklasseledere, indskolingslærere og SFO-pædagoger.
Når børn har første skoledag, er der en risiko for, at vigtig viden om deres sprog går tabt, fordi kommunerne sløser i overgangen til folkeskolen.
Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Selv om det først fra august 2009 bliver et lovkrav, at alle skoler skal gennemføre sprogvurderinger i børnehaveklassen, får mange børn allerede i dag vurderet deres sprog omkring skolestart for at kunne optimere undervisningen.