Kommunerne sløser med børns sprog inden skolestart

FOLKESKOLEN: Vigtig viden om børns sprog kan gå tabt ved skolestarten, fordi børnehaven og skolen ikke taler godt nok sammen, viser ny undersøgelse.
Anders Heissel

Børnehaveklasselederen kan opleve det som et problem, fordi hun føler at skulle starte forfra med børnene, fordi der ikke følger viden med børnene. I værste fald betyder det, at et barn, der har behov for støtte, opdages senere i sin skolegang og dermed får udskudt sin hjælp.

Marianne Buhl Hornskov
Projektleder i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
Fakta

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen bygger på kvalitative interview i de fem kommuner: Albertslund, Brøndby, Lolland, Bornholm og Køge.

Her har EVA blandt andet interviewet kommunale ledelser, talehørepædagoger og -konsulenter, børnehaveklasseledere, indskolingslærere og SFO-pædagoger.


Kilde: eva.dk

Når børn har første skoledag, er der en risiko for, at vigtig viden om deres sprog går tabt, fordi kommunerne sløser i overgangen til folkeskolen.

Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Selv om det først fra august 2009 bliver et lovkrav, at alle skoler skal gennemføre sprogvurderinger i børnehaveklassen, får mange børn allerede i dag vurderet deres sprog omkring skolestart for at kunne optimere undervisningen.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024