SF vil forbyde reklamer for uddannelser
Anders Heissel
JournalistMan kan have ret i, at penge til markedsføring går fra kerneydelsen, som er undervisning. Men vi kan jo også skrue ned for varmen.
Laust Joen Jakobsen
Formand for professionshøjskolerne
Uddannelsesinstitutionerne spilder millioner af kroner på annoncer og reklamekampagner, og det forbrug går i sidste ende ud over undervisningen. Det mener SF, der nu vil forbyde uddannelserne at reklamere i større omfang, siger Nanna Westerby, uddannelsesordfører for SF.
"Det er meget problematisk, at uddannelserne bruger så mange af skatteydernes penge til reklamer i stedet for undervisning, som uddannelserne er sat i verden for. Derfor vil vi gerne lave et forbud mod markedsføring, og det kan være udformet som et kodeks for, hvad skolerne kan bruge reklamepenge på. Det skal ikke være forbudt at indrykke små annoncer for åbenthus-arrangementer, men store reklamekampagner skal stoppes," siger Nanna Westerby, der til efteråret vil fremsætte et forslag på området i Folketinget.
Halv milliard kroner til reklame
Ifølge en ny opgørelse fra Undervisningsministeriet bruger uddannelsesinstitutionerne tilsammen næsten en halv milliard kroner på markedsføring om året. Og det er undtaget blandt andre universiteterne, gymnasierne og VUC, fordi tallene ikke i øjeblikket findes for de uddannelser.
Sådan ser markedsføringsudgifterne for forskellige uddannelsesinstitutioner ud:
Mio. kr. | Markedsføringsudgifter i alt | Omsætning i alt | Markedsførings-udgifter i pct. af omsætning |
Handelsskoler mm. | 211 | 9.912 | 2,1% |
Professionshøjskole | 131 | 4.400 | 3,0% |
Frie grundskoler | 21 | 5.026 | 0,4% |
Produktionsskoler | 4 | 955 | 0,4% |
Folkehøjskoler | 26 | 1.038 | 2,5% |
Hus-og håndarbejdsskoler | 3 | 165 | 2,0% |
Efterskoler | 20 | 3.045 | 0,7% |
I alt | 416 | 24.541 | 1,7% |
Kilde: Undervisningsministeriet. Tallene er for 2006, undtagen tallene for professionshøjskolerne, der er fra 2007.