Danskerne støtter reklamer i folkeskolen
Anders Heissel
JournalistDer er flere skoler, der benytter sig af tilbuddet, og jeg ser det som et symptom på, at der ikke er penge nok til folkeskolen. Jeg kender eksempler på, at skoler har lærere til at rejse penge til skolen. Og den tid bliver jo taget fra undervisningen.
Anders Balle
Formand for Skolelederne
Det må skolerne i dag:
Der står intet i folkeskoleloven om sponsorering af folkeskolen, og dermed er det op til den enkelte kommunalbestyrelse og skoleleder at tage stilling til sponsorater.
Markedsføringsloven gælder også på skoler og vil derfor skride ind over for overtrædelser, men loven giver dog mulighed for, at firmaer eksempelvis kan få deres navn nævnt på skolen.
En splinterny skolebus, en ny legeplads eller nye interaktive tavler, alt sammen sponsoreret af lokale virksomheder. Eksempler på sponsorering af den danske folkeskole dukker jævnligt op, og et flertal af danskerne er tilsyneladende tilhængere af sponsorskolen.
Det viser en meningsmåling blandt 1068 danskere, som A&B Analyse har foretaget for Altinget.
I alt 60 procent af de adspurgte er tilhængere af sponsorering af folkeskolen, mens 32 procent er modstander af private virksomheders bidrag til den danske folkeskole.
Frygt for Danske Bank-skoler
Ifølge Anders Balle, formand for Skolelederne, er udviklingen, at flere skoler benytter sig af muligheden for private virksomheders indtog på skolerne, og den udvikling er uddannelsesordfører fra SF Pernille Vigsø Bagge ikke tryg ved.
Spørgsmål om sponsor-skoler:
Er du tilhænger/modstander af, at private virksomheder kan sponsorere eksempelvis undervisningsbøger eller renovering af klasselokaler?
60 procent siger ja
32 procent siger nej
8 procent ved ikke
1068 danskere svarede på spørgsmålet.
Kilde: A&B Analyse