SF opruster i talkrig om folkeskolen
Marie Dissing Sandahl
Sammenligningen fortæller noget om, hvor højt prioriteret undervisningsområdet er, set i forhold til de økonomiske muligheder, man har. Og når jeg kigger på tallene her, så viser de, at folkeskolen er blevet nedprioriteret, når man tager udviklingen i velstanden i betragtning.
Lars Salmonsen
Økonomisk konsulent, Danmarks Lærerforening
Har folkeskolen fået flere penge eller ikke? Det er det spørgsmål, som både statsministeren, undervisningsministeren, oppositionen og skoleorganisationer kæmper om at få lov at svare på. Og SF har fundet nye skyts frem.
Udgifterne til folkeskolen er siden 2000 nemlig ikke steget lige så meget som den generelle velstand i samfundet. Det viser nye tal fra Undervisningsministeriet, hvor folkeskolens udgifter per elev sammenlignes med BNP per indbygger.
"Samlet set bruger vi mindre på folkeskolen, end vi har gjort tidligere. Og det i en tid, hvor regeringen fortæller, at vi aldrig har brugt flere. Men tallene her viser det modsatte, når vi kigger på hvor mange penge samfundet har og ikke på, hvad de faktiske beløb er," siger uddannelsesordfører Pernille Vigsø Bagge (SF).
DOKUMENTATION:
Baggrundsmateriale fra Undervisinigsministeriet
Tabellen viser udviklingen i folkeskolens regnskabsbaserede nettodriftsudgifter pr. elev. (Markerinerne med fed er tilføjet af redaktionen)
(2010 prisniveau) | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Udgifter i alt (mia kr.) | 34,8 | 36,3 | 37,4 | 38,0 | 38,4 | 38,7 | 39,1 | 38,6 | 39,0 |
Samlet elevtal (1.000) | 564,0 | 573,7 | 584,7 | 594,7 | 602,2 | 605,4 | 605,7 | 606,0 | 601,1 |
Udgift pr. elev (1000 kr.) | 61,7 | 63,2 | 64,0 | 63,9 | 63,8 | 64,0 | 64,6 | 63,6 | 64,8 |
Indeks udg./elev | 100 | 102 | 104 | 104 | 103 | 104 | 105 | 103 | 105 |
BNP/indb. (1000 kr) | 310 | 312 | 313 | 313 | 319 | 326 | 336 | 341 | 337 |
Indeks BNP/indb. | 100 | 100 | 101 | 101 | 103 | 105 | 108 | 110 | 109 |
"Udgiftsudviklingen per elev i faste priser har altså været stigende gennem perioden, men ligger dog i underkanten af de almindelige velstandsudvikling som BNP pr. indbygger," står der i materialet fra Undervisningsministeriet.