Erhvervskoleforening opfordrer til sminkede regnskaber

KORT NYT: Kald markedsføringsudgifter for hjælpeformål. Sådan lyder opfordringen fra Foreningen af Danske Erhvervsskoler til sine medlemmer. Statsrevisor kalder det en opfordring til at sminke regnskaberne. Det skriver Politiken.
Anne Justesen
Udgifter til foldere, videoer og hjemmesider skal kaldes hjælpemidler og ikke markedsføring. Det skal fremover være praksis på danske erhvervsskoler ifølge Foreningen af Danske Erhvervsskoler.

Foreningen anbefaler i et brev til skolerne, at betegnelsen markedsføring kun skal bruges til reklamebannere, radio- og tv-spots og merchandise. Resten skal kaldes hjælpeformål, administration og lignende. Ifølge brevet er baggrunden for den ny praksis politikernes og pressens stigende fokus på skolernes markedsføringsomkostninger.

Sminkede regnskaber
Formand for Folketingets Statsrevisorer Peder Larsen (SF) siger til Politiken: "Det kan kun kaldes opfordring til at sminke regnskaberne, så de dækker over, hvor mange penge der bruges til markedsføring. Betegnelsen "hjælpeformål" er en ubehjælpsom størrelse som konteringsbegreb. For man må spørge: Hjælpe til hvad?".

Brevet har da også vakt undren og vrede på flere erhvervsskoler.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024