Et stærkt værdigrundlag er skolens primus motor
Julie Lundbek
Tv-redaktionsassistentI selvstændighed trives tænkning, evnen til refleksion og kritisk sans. Alt det er meget afgørende. Jo mere information, man tilegner sig, des vigtigere er det, man har evnen til at sortere i de informationer.
Kristin Halvorsen
Norges undervisningsminister
Folkeskolen skal have en ny start. Og grundlaget skal være fællesskabet.
Med afsæt i dette politiske statement skød børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) i marts reformprojektet Ny Nordisk Skole i gang.
I visionen for en "Ny Nordisk Skole" skal den gamle pædagogiske tradition omkring "læring af lyst" gennemgå en renæssance, hvor uddannelsestrin fra dagtilbud til folkeskole skal være institutioner, som sammentænker og forener et sammenhængende børneliv og uddannelsespolitik. Idéen er, at den selvstændige tanke skal forankres tidligt, og børn skal udvikle sig sammen og på tværs af sociale lag og grupper.
Med afsæt i det mantra, har Altinget | Uddannelse bragt en interviewserie, hvor vi har spurgt de øvrige nordiske ministre inden for uddannelsesområdet, hvad, de mener, karakteriserer den nordiske skole, og hvad vi kan lære af hinanden. Interviewet med Kristin Halvorsen er det sidste i artikelrækken.
Læs mere om Christine Antorinis projekt "Ny Nordisk Skole" her
Kristin Halvorsen har været Norges undervisningsminister i Jens Stoltenbergs rødgrønne regjeringen siden 2009. Fra 2005-2009 var hun Norges finansminister.
Den nye norske skole er og skal være en institution for høje ambitioner.
Men ikke kun de faglige ambitioner. Den norske skole skal være en dannelsesinstitution for etiske refleksioner, samarbejdsevner og den kritiske sans. Skolen skal nemlig ikke forberede eleverne kun på arbejdslivet, men på selve livet.
Sådan lyder hovedbudskabet, når man spørger Norges såkalde kunnskapsminister - den rød-grønne norske regerings pendant til undervisningsminister, Kristin Halvorsen, 51, om hendes visioner for den norske skole og Christine Antorinis forandringsprojekt ”Ny Nordisk Skole”.
Niels Egelund, der er professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet og en af forskerne bag PISA-rapporterne, har hjulpet Altinget | Uddannelse med baggrundsinformation om det norske skolesystem.