Forsker: Skolen skaber eksklusion, hvor inklusion er mulig
INTERVIEW: Gro Emmertsen Lund konkluderer i en aktuel ph.d.-afhandling, at skolers konflikthåndtering skaber eksklusion. Det er bl.a. et stort problem, at forældre og elever overhøres, vurderer hun.
Tyson W. Lyall
RedaktørMan forstår problemet sådan, at der er noget galt med barnet. Det er det første skridt.
Gro Emmertsen Lund
Ph.d. og selvstændig konsulent
Det kan ske for alle børn, men det burde det ikke.
Det er nemlig ikke bare ulykkeligt, men også til at undgå, når ca. et ud af 24 børn i danske skoler oplever eksklusion.
Det konkluderer Gro Emmertsen Lund, som sidste år færdiggjorde sin ph.d.-afhandling ’Making Exclusionary Processes in Schools Visible’ fra Universiteit Twente.
Seks ting, som fremtidens lærere og pædagoger ifølge Gro Emmertsen Lund skal kunne:
1. Arbejde erkendelsesteoretisk
2. Lytte responsivt
3. Tale med relationel ansvarlighed
4. Se egen andel i interaktionen
5. Intervenere systemisk
6. Blive på den faglige bane