Friluftsrådet: Undervisning i naturen kræver politisk vilje
Der er behov for at styrke børnenes forhold til naturen, men det sker ikke af sig selv. Vi håber, at undervisningsordførerne står klar til at gribe bolden, for der er masser af muligheder for at sætte naturdannelse på skoleskemaet, skriver Winni Grosbøll.
Winni Grosbøll
Direktør, Forbrugerrådet Tænk, formand, Hjem til Alle alliancenSkal fremtidens børn og unge i højere grad end i dag blive dannet til et aktivt liv i og med naturen, så kræver det politisk opmærksomhed på tværs af skolens rammer og ressourcer.
Det kræver kompetent pædagogisk personale, det kræver hensigtsmæssige lovmæssige rammer og gode udendørs arealer i eller ved skolerne. Ikke mindst kræver det, at vi taler om måden børn er ude på – og at de skal være ude i naturen på forskellige måder.
Andreas Rasch-Christensen og Suna Christensen skriver 29. september, at "skolen skal lære børn at spørge naturen til råds" som optakt til uddannelsesdebatten om bæredygtighed. Det kunne vi i Friluftsrådet ikke være mere enige i. Men vi vil gerne advare imod at tro, at det kommer af sig selv.