Gymnasielærere får hug i evaluering af reform
Anders Heissel
JournalistVi kan konstatere, at en del gymnasielærere er uafklarede over for reformen og mener, at fagligheden er blevet dårligere. Og det anser vi for kritisk.
Stefan Hermann
Formand for evalueringsgruppen
Om evalueringen af gymnasiereformen:
Evalueringen har blandt andet set de treårige gymnasieuddannelsers struktur og faglige og pædagogiske indhold efter reformen - efter at de første kuld studenter er dimitteret i sommeren 2008. Evalueringen har indeholdt:
spørgeskemaundersøgelse blandt alle ledelser på treårige gymnasiale uddannelser
repræsentativ spørgeskemaundersøgelse blandt hhv. 3-års-elever og dimittender fra sommeren 2008 (stikprøve på i alt 2223 elever/ dimittender - svar fra 1405)
repræsentativ spørgeskemaundersøgelse blandt lærere (stikprøve på 1587 lærere - svar fra 1134)
casebesøg på 14 gymnasieskoler med interview med hhv. ledere, lærere og elever.
Sænk gymnasiereformen ned i et syrebad og gør den mere klar og enkel. Og forklar gymnasielærerne, hvordan studieretningerne i den nye reform skal udmøntes, for de forstår det ikke.
Det konkluderer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i den første omfattende evaluering af gymnasiereformen, efter det første kuld studenter har gennemført i sommeren 2008.
Med en gennemgribende reform i 2005 blev gymnasiet ændret markant med vægt på studieretninger for at styrke det faglige fokus. Men selv om reformens ændrede fokus til dels har virket, er der knaster, der skal slibes af, før den nye struktur for alvor virker.