Ny S-ordfører: Helhedsskolen er løsningen på folkeskolens problemer
Per Bang Thomsen
JournalistSom leder på en folkeskole var jeg selv med til at implementere en helhedsskole, som netop skulle sikre en helhed i elevernes hverdag. Blandt andet ved at få pædagoger med i undervisningen. Der er slet ingen tvivl om, at det er den rigtige vej at gå. Derudover er det vigtigt med mere undervisning. Det siger sig selv, at man ikke kan sende elever i tredje klasse hjem klokken 12.00.
Annette Lind (S)
Børne- og undervisningsordfører
Annette Linds CV:
Annette Harbo Lind, født 2. juni 1969 i Spøttrup, datter af fhv. borgmester Alex Lind og souschef Anna Marie Lind. Gift.
Medlemsperiode
Folketingsmedlem for Socialdemokratiet i Vestjyllands Storkreds fra 15. september 2011.
Kandidat for Socialdemokratiet i Holstebrokredsen fra 2008.
Parlamentarisk karriere
Undervisningsordfører fra 2014, forbrugerordfører fra 2013 og ordfører for redningsberedskabet fra 2011. Formand for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget fra 2013. Næstformand for Forsvarsudvalget fra 2011. Medlem af Børne- og Undervisningsudvalget, Forsvarsudvalget, Kommunaludvalget, Miljøudvalget, Sundheds- og Forebyggelsesudvalget og Udvalget for Landdistrikter og Øer fra 2011.
Uddannelse og erhverv
Læreruddannelsen, Nørre Nissum Seminarium, fra 1990 til 1994.
Afdelingsleder, Sønderlandsskolen, fra 2008 til 2011.
Lærer, Sønderlandsskolen, fra 1999 til 2008.
Lærer, Herningsholmskolen, fra 1994 til 1999.
Tillidshverv
Formand for Socialdemokraterne i Holstebro 2007-2009. Medlem af byrådet i Holstebro Kommune 2010-2011, gruppeformand for den socialdemokratiske byrådsgruppe.
Det mener Socialdemokraternes Annette Lind, der tidligere på måneden fik posten som partiets nye børne- og undervisningsordfører. Ligesom sin forgænger, Troels Ravn, er hun uddannet lærer, og hun har derudover arbejdet som afdelingsleder på en folkeskole, inden hun blev valgt ind i Folketinget i 2011.
Hun vil først og fremmest have fokus på, at reformen kommer godt i gang ude på landets folkeskoler.
"Alle skal være en del af reformen, og alle skal tage et ansvar for den, og her kan jeg som ordfører for området tage rundt i landet og bidrage med god dialog om reformen. Den store udfordring bliver at få lærerne til at tage reformen til sig. Jeg er dog 100 procent sikker på, at det er noget, de gerne vil. Jeg kender jo selv lærerkulturen, og jeg ved, at lærerne går på med krum hals, når først reformen bliver implementeret. Derudover synes jeg, at kommunerne allerede gør et kæmpestort stykke arbejde, og jeg er sikker på, at det nok skal blive et godt forløb."