Skoleforsøg skal bryde negativ social arv
FORSØG: En lang række skoler skal nu i gang med at finde nye metoder til at styrke fagligheden hos socialt udsatte elever. Ældre elever skal være læsemakkere, og studerende skal give faglig støtte til udsatte elever.
Erik Bjørn Møller
JournalistDet er afgørende, at vi finder ud af, hvordan vi bryder den negative sociale arv, så alle børn får samme muligheder for at komme videre på en ungdomsuddannelse og lægge fundamentet for at få et velfungerende voksenliv.
Ellen Trane Nørby (V)
Undervisningsminister
For at finde nye metoder til at bryde den negative sociale arv hos udsatte og fagligt svage skoleelever inviterer undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) nu landets skoler til at deltage i et nyt forsøgsprogram.
Det sker som et led i satspuljeprojektet ”Styrket faglighed for udsatte børn i folkeskolen”, og forsøgsprogrammet skal gennemføres i efteråret for at finde nye metoder for landets skoler til at styrke fagligheden blandt elever med en svag social baggrund.
Konkret vil det være to indsatser, som systematisk bliver afprøvet på en lang række skoler.