Udenrigsministeriet dumper egen sikkerhedspolitiske indsats

STATUS: Danmark nåede ikke sine sikkerhedspolitiske mål for 2015 i forhold til blandt andet bekæmpelse af voldelig ekstremisme og stabilisering af konflikten i Ukraine, vurderer intern rapport. Bekymret sikkerhedspolitisk ekspert giver besparelser skylden.

Før valget ville Venstre tilføre 70 millioner kroner til at styrke
Udenrigstjenesten i stedet har ministeriet med udenrigsminister Kristian Jensen (V) i spidsen iværksat en stor spareøvelse.
Før valget ville Venstre tilføre 70 millioner kroner til at styrke Udenrigstjenesten i stedet har ministeriet med udenrigsminister Kristian Jensen (V) i spidsen iværksat en stor spareøvelse.Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Kasper Frandsen

”Ikke opfyldt”. Eller på godt dansk: Dumpet.

Så kort og kontant vurderer Udenrigsministeriet det selv, når det kommer til at have opfyldt sine sikkerhedspolitiske mål for 2015, der blandt andet handler om at forebygge voldelig ekstremisme og stabilisere situationen i Ukraine.  

Det fremgår af ministeriets egen årsrapport for 2015. Her er de andre indsatsområder som jobskabelse i Danmark og grøn vækst ”opfyldt”, mens sikkerhedspolitikken altså er dumpet.

Årsagen til dumpekarakteren er blandt andet, at et terrorbekæmpelsesprogram blev droppet i kølvandet på V-regeringens ulandsbesparelser, der også udskød et nyt program i det borgerkrigshærgede Ukraine.

Når man skærer i ministeriernes midler, er det klart, at det får konsekvenser for, hvad de kan gøre. Her er det Danmarks sikkerhedspolitiske indsats, det er gået ud over.

Henrik Ø. Breitenbauch
Seniorforsker fra KU

Også et FN-ledet antiterror-program er droppet, og så kunne Danmark heller ikke levere det lovede antal personer til OSCE’s overvågningsopgaver i Ukraine.

Værre end dumpekarakter
Og det er noget, der vækker bekymring hos en af Danmarks førende sikkerhedspolitiske eksperter, seniorforsker Henrik Ø. Breitenbauch fra KU.

”Det er ikke en dumpekarakter, men en del af den formelle afregning for UM, så på sin vis er det værre,” siger han og retter kritikken mod den lange række af besparelser, som Udenrigsministeriet har været udsat for de sidste 10-15 år:

”Når man skærer i ministeriernes midler, er det klart, at det får konsekvenser for, hvad de kan gøre. Her er det Danmarks sikkerhedspolitiske indsats, det er gået ud over.”

Før valget i 2015 ville Venstre give 70 millioner kroner til at styrke Udenrigstjenesten, og i stedet har man på grund af ulandsbesparelserne netop iværksat en spareøvelse, der betyder, at hver 10. medarbejder afskediges, mens indsatser neddrosles eller droppes. 

Behov for større budget
Henrik Ø. Breitenbauch sidder også i udenrigsgransker Peter Taksøe-Jensens følgegruppe. Han mener blandt andet, at man politisk skal foretage en grundig overvejelse af den relative vægt, udenrigspolitikken - inklusive forsvaret - spiller i det samlede statsbudget.

”Vi er alt for langt nede,” slår han fast.

De Konservatives udenrigsordfører, Naser Khader, mener også, at det er et ”ressourceproblem”, der har været udslagsgivende:

”Vi har været kritiske overfor besparelserne på blandt andet antallet af ambassader og terrorbekæmpelse. Det går udover indsatser, der betyder, at regningen kan komme senere i form af terror eller migration.”

Han slår fast, at De Konservative vil op på to procent af BNI til forsvaret. Men han vil afvente Taksøe-anbefalingerne til maj, før partiet vil forholde sig til, om Udenrigsministeriet har brug for ekstra ressourcer.

R: Smadrer årtiers arbejde
Også tidligere udenrigsminister og radikal udenrigsordfører Martin Lidegaard er dybt bekymret.

”Det er helt tydeligt, at man har skåret i indsatsen mod terror, som også handler om at træne myndigheder til at håndtere udfordringerne. Man skærer det væk, som det har taget Danmark årtier at opbygge. Det er fint med militære bidrag, men det er også behov for eksempelvis en forebyggende indsat,” siger han.  

Det var ikke muligt at få en kommentar fra hverken udenrigsminister Kristian Jensen (V) eller Udenrigsministeriet.

Dokumentation

Udenrigsministeriet gav i 2015 følgende karakterer på seks forskellige strategiske mål:

A= opfyldt

B= delvist opfyldt

C= ikke opfyldt

Politiske prioriteter og strategiske mål

  1. Sikkerhedspolitik i balance (C)
  2. Vækst og beskæftigelse i Danmark og Europa (2 x A)
  3. Omstilling til grøn økonomi og grøn vækst (A)
  4. Arktis (A)
  5. Aktivt engagement for værdier og rettigheder (A)
  6. En åben, kommunikerende og samarbejdende udenrigstjeneste (2 x B, C)

Mere om det sikkerhedspolitiske mål:

Målformulering: Bidrage til en fortsat aktivistisk sikkerhedspolitik, der forholder sig til et nyt trusselsbillede gennem (i) forebygge og bekæmpe voldelig ekstremisme globalt; (ii) fremme en stabilisering af situationen i Ukraine og (iii) styrke det internationale sanktionssystem.

Kamp mod ekstremisme:

  • Afvigelsen skyldes blandt andet, at bevillingen til UNODC Terrorism Prevention Branch blev annulleret i forbindelse med regeringens omprioritering af udviklingsbistanden. 
  • Endvidere blev samarbejdet med Hedayah-centret ikke styrket i 2015.
  • Endelig var udgangspunktet i slutningen af 2014, at Udenrigsministeriet skulle koordinere et samlet dansk indspil andre ministerier i FN-regi vedrørende ’Foreign Fighters’ problematikken. Men det blev ikke gennemført, fordi det ikke vurderedes hensigtsmæssigt at dele data om dømte terrorister i FN-regi.
  • Man har dog opprioriteret med et 1-årigt stabiliseringsprogram for Irak, og desuden er et nyt regionalt stabiliseringsprogram for Irak og Syrien i 2016-er under forberedelse.
  • Og en ny fase af det treårige projekt for kapacitetsopbygning af grænsemyndigheder i Libanon er påbegyndt for at bidrage til at forhindre spredning af voldelig ekstremisme fra Syrien.
  • Samtidig er en analyse af radikaliseringsudfordringer i Mellemøsten og Nordafrika (MENA-regionen) er færdiggjort, og efterfølgende påbegyndt implementering af et fransk-ledet EU-program

Ukraine

  • Udover fortsættelse af eksisterende bistandsindsatser, fokuseret på demokrati, menneskerettigheder og god regeringsførelse, økonomisk udvikling og energieffektivitet, lancerede Udenrigsministeren i september 2015 et nyt program på 60 mio. kr. til reform af retssektoren, bekæmpelse af korruption samt fremme af menneskerettigheder.
  • Den delvise målet skyldes særligt udbetalingsstoppet for udviklingsbistanden i forbindelse med regeringsskiftet i sommeren 2015. Derfor blev det nye program først iværksat i 3. kvartal 2015 og ikke i 2. kvartal, som oprindeligt var målsætningen.
  • Derudover  lykkedes det kun at rekruttere og udsende 16 personer til OSCE Special Monitoring Mission mod en oprindelig målsætning på 20.

Styrket internationalt sanktionssystem

  • Udenrigsministeriet har sammen med andre relevante myndigheder iværksat en gennemgang af den danske beslutningsprocedure og af implementering af sanktioner.
  • Danmark har endvidere styrket samarbejdet med FNs ombudsperson for Al Qaeda-sanktionslisten, som har til opgave at øge retssikkerheden for sanktionerede personer og grupper.
  • Den delvise opfyldelse målet skyldes primært en tidsmæssig forsinkelse i en samlet gennemgang og etablering af en proces for implementering af udestående FN-sanktioner i Grønland og på Færøerne.

Læs selv årsrapporten her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024