Aaja Chemnitz Driefer
 svarer 
Thomas Danielsen

Vil ministeren redegøre for, hvad der skal til for at sidestille det grønlandske kørekort med et EU-kørekort?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

Grønlandsudvalget, Spørgsmål 37

Det grønlandske kørekort bliver i forhold til EU’s kørekortdirektiv betragtet som et tredjeland, hvilket skaber mange udfordringer for grønlandske borgere. Vil ministeren redegøre for, hvad der skal til for at sidestille det grønlandske kørekort med et EU-kørekort, sådan at grønlandske borgere kan opnå samme rettigheder som øvrige danske statsborgere og hvad vil regeringen gøre for at sikre, at borgere med grønlandsk kørekort kan bruge deres kørekort i EU?

Svar fra torsdag den 11. april 2024

Det grønlandske kørekort bliver i forhold til EU’s kørekortdirektiv betragtet som et tredjeland, hvilket skaber mange udfordringer for grønlandske borgere. Vil ministeren redegøre for, hvad der skal til for at sidestille det grønlandske kørekort med et EU-kørekort, sådan at grønlandske borgere kan opnå samme rettigheder som øvrige danske statsborgere og hvad vil regeringen gøre for at sikre, at borgere med grønlandsk kørekort kan bruge deres kørekort i EU?

Svar:

Jeg vil indledningsvis henvise til besvarelsen af GRU alm. del spørgsmål 123 om samme emne, jf. https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/gru/spm/123/svar/1909937/2627023.pdf.

Da Grønland ikke er et EU- eller EØS-land, bliver Grønland blandt andet i henhold til EU’s kørekortdirektiv betragtet som et tredjeland.

EU’s medlemslande er derfor ikke er forpligtede til at anerkende grønlandske kørekort. Da Grønland ikke er omfattet af EU og dermed af EU's kørekortdirektiv, kan grønlandske kørekort heller ikke umiddelbart sidestilles med EU-kørekort.

De grønlandske myndigheder kan vælge at indføre krav, som tager udgangspunkt i EU’s kørekortdirektiv, herunder for eksempel krav til køreuddannelsen. At indføre EU-lignende standarder for grønlandske kørekort vil dog ikke i sig selv medføre en bredere anerkendelse af grønlandske kørekort.

Det vil således være op til det enkelte EU-medlemsland at beslutte, hvorvidt der skal ske anerkendelse af grønlandske kørekort, samt hvilke regler der skal gælde i forhold til eventuel ombytning af grønlandsk kørekort til et EU-kørekort.

Side Ved beslutning om anerkendelse af et tredjelandskørekort vil det typisk være et krav fra de enkelte EU-lande, at den trafikale situation og vejnettet i det pågældende tredjeland er sammenlignelig med den trafikale situation og vejnettet i medlemsstaterne i EU.

Det er efter Transportministeriets vurdering usandsynligt, at den trafikale situation og vejnettet i Grønland vil blive anset for sammenlignelig.

Afslutningsvist kan det nævnes, at for borgere, der har bopæl i Danmark og er indehavere af et grønlandsk kørekort, vil det grønlandske kørekort for så vidt angår kørsel i Danmark blive sidestillet med et dansk kørekort ved gennemførelse af 2 lektioner af minimum 45 minutters varighed i by-, landevejs- og motorvejskørsel hos en dansk kørelærer.

Borgere, der har bopæl i Danmark og er indehavere af et grønlandsk kørekort kan endvidere få ombyttet deres grønlandske kørekort til et dansk kørekort med en påtegningskode, såfremt de består en kontrollerende køreprøve. Dermed kan man med kørekortet frit køre i EU eksempelvis som turist.

0:000:00