Vismandsrapport: Højere normeringer giver ikke bedre resultater i skolen

Elevers eksamenskarakterer forbedres ikke nævneværdigt af bedre normeringer i landets dagtilbud og mindsker hverken kontakten til psykiatrien eller behovet for specialundervisning, lyder det fra Det Økonomiske Råd. Bedre normeringer kan fremmes mere omkostningseffektivt ved at belønne kommuner og dagtilbud med et lavt antal børn per voksen, foreslår vismændene. 

Der findes ikke belæg for, at de vedtagne minimumsnormeringer vil have en effekt på børns resultater i skolen, skriver vismændene i ny rapport.
Der findes ikke belæg for, at de vedtagne minimumsnormeringer vil have en effekt på børns resultater i skolen, skriver vismændene i ny rapport.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Simon LesselDaniel Bue Lauritzen

Forbedrede normeringer har ingen nævneværdig effekt på danske skoleelevers resultater i skolen. Heller ikke de vedtagne minimumsnormeringer forventes at få en positiv afsmitning på elevernes karakterer ved det grønne eksamensbord.

Sådan lyder det i en ny analyse fra formandsskabet i Det Økonomiske Råd, der blev præsenteret tirsdag.

Her har økonomiprofessorerne set på, om der er en positiv sammenhæng ved at forbedre normeringerne i daginstitutionerne på børns afgangskarakterer i folkeskolen og resultaterne i de nationale test.

Altinget logoBørn
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget børn kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024