Tesfaye beklager øl-video efter kritik
I en video delt på Instagram ser man børne- og undervisningsministeren byde op til ølbong i en studenterhue. Tonedøvt, mener Alkohol & Samfund. Tesfaye beklager.
Signe Løntoft
RedaktørI en ny video på Instagram ses børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) servere ølbong for en ung influencer.
Det har fået organisationen Alkohol & Samfund til at anmelde videoen til Forbrugerombudsmanden, idet opslagsteksten henvender sig til 15-årige.
Videoen er delt af den unge influencer, der ifølge opslaget var inviteret på besøg i Undervisningsministeriet for at høre om regeringens udspil til en ny ungdomsuddannelse, epx.
Ida Fabricius Bruun, direktør for organisationen Alkohol & Samfund, mener, ministeren opfører sig tonedøvt:
"Det er uendeligt tonedøvt af en minister og et ministerium at brande en ny gymnasial uddannelse på en alkoholkultur, som vi ved presser en stor del af unge og ekskluderer dem, der ikke har lyst til at drikke. Samtidig er det helt urimeligt overfor de mange ungdomsuddannelsesinstitutioner, der lige nu knokler for at skabe en kultur, hvor alkohol ikke bliver adgangsbilletten til fællesskabet," skriver hun i et opslag på LinkedIn.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye siger i et skriftligt svar til Altinget, at han beklager episoden:
"Det var en fejl at optræde i den video. Det beklager jeg. Jeg bliver glad hver sommer, når vi fejrer de nye studenter. Mit ønske var blot at glæde mig over, at endnu flere unge får denne mulighed i fremtiden. Men det kunne jeg sagtens have fortalt uden alkohol," siger ministeren.
Alkoholfri festkultur
De seneste år har flere og flere gymnasier fulgt Sundhedsstyrelsens anbefalinger om en alkoholfri skolestart og forsøgt sig med alkoholfri studieture og gymnasiefester.
Sidste år sendte Sundhedsstyrelsen sammen med Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier en appel til alle landets gymnasier og erhvervsskoler om at sikre en festkultur, hvor alkohol ikke promoveres.
Alt indhold, som influencere lægger på sociale medier, skal overholde markedsføringsloven, og hvis influencere henvender sig til børn og unge, må de ikke lægge indhold ud, som indeholder alkohol, energidrikke eller beskriver farlige situationer, ifølge Forbrugerombudsmanden.
-- Artiklen er opdateret med kommentar fra undervisningsministeren torsdag klokken 19 --