Betalingsfrister overholdes ikke

Dokumentation
body{margin:0;COLOR: #333;LINE-HEIGHT: 0.8em;font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-size:11px;}.NewsLetter55{color: Lime;}p,div,td{font-size:11px;}h1{padding:0;padding-right:3px;padding-left:3px;margin:0;font-size:16px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h2{margin:0;padding:0;font-size:12px;font-size:12px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h3{margin:0px;padding:0;font-size:10px;COLOR: #333;}a:link, a:visited, a:hover, a:active{color:#b86124;text-decoration:none;}.cirkulaert .tekst, .overskrift, .manchet{margin-left:15px;}.webDokument h2{font-weight:bold;font-size:12px;margin-top:30px !important;}.webDokument h1{width:64%;float:left;margin-bottom:20px;}#webDokumentBody{margin-top:20px;}#servicenav a:link, #servicenav a:visited, #servicenav a:hover, #servicenav a:active{margin:0;margin-top:6px;color:#899498;text-decoration:none;}#footer{border-bottom:1px solid #dadada;FONT-SIZE: 9px !important; COLOR: #879294;font-family:verdana;font-weight:normal;padding-left:20px;text-align: center}#footer p{display:inline;margin-bottom:0px;font-size:9px !important; }.artikel{padding-bottom: 10px;background-image: url(http://www.danskbyggeri.dk/Files/css/images/BotLinieForViews.jpg) !important;background-repeat: no-repeat;background-position: bottom left;margin-top:10px;}h2 a:link{color:#505050;}p a:link{color:#505050;}li{font-size:11px;}p{margin-top: 11px !important; margin-bottom: 11px !important;}.X0uMP p{margin-top: 11px !important; margin-bottom: 11px !important;} - Betalingsfrister overholdes ikkeKontakt (http://danskbyggeri.dk/om+dansk+byggeri/kontakt+os)Se andre websites (http://danskbyggeri.dk/forside/andre+websites)Nyhedsbrev (http://danskbyggeri.dk/nyheder+-c12-++presse/abonn%c3%a9r+p%c3%a5+nyhedsbreve) Betalingsfrister overholdes ikke Det offentlige er fortsat dårlige betalere. Nu kniber det også med de private kunder. Det viser undersøgelse fra Dansk ByggeriTre ud af fire byggevirksomheder har penge til gode. Det viser en analyse, som Dansk Byggeri har foretaget blandt medlemmerne.   - Det strammer voldsomt på likviditeten at have penge til gode som følge af ubetalte, forfaldne fakturaer. Og det er et stadig større problem, fortæller projektchef Jørn Jens Jensen, Dansk Byggeri.   Analysen viser, at blandt de virksomheder, der har penge til gode, oplever 30 pct. at de mangler betaling fra offentlige kunder, og det vækker undren i Dansk Byggeri, da det netop burde være muligt at finde penge i det offentlige system.   - Når de offentlige kunder ikke betaler til tiden, kan virksomhederne ikke betale deres regninger, og dermed bidrager det offentlige til en fortsat nedgang i samfundsøkonomien. Det er uacceptabelt, at de offentlige virksomheder på den måde medvirker til at svække likviditeten hos vore medlemmer, når der fra politisk side er et ønske om at holde gang i den private sektor, fastslår Jørn Jensen.   Virksomhederne oplever dog først og fremmest, at det er de private kunder, som ikke betaler til tiden, og næsten alle de virksomheder, som har ubetalte, forfaldne fakturaer har private kunder blandt skyldnere. Analysen viser også, at det er meget få private kunder, som udtrykker ønske om at forlænge betalingsfristen - de betaler blot senere.   - Det betyder, at vores medlemmer forventer at få pengene til tiden, når de ikke har givet samtykke til længere betalingsfrist. Sammenholdt med de manglende betalinger fra de offentlige kunder betyder det, at likviditeten forværres yderligere i virksomhederne, forklarer Jørn Jensen og fortsætter:   - Det er jo ikke i orden, når de private kunder ”tager-selv” ved at strække betalingen. Samtidig er byggevirksomhederne ikke gode nok til at udstede rykkere, hvilket giver de private kunder frit spil, understeger Jørn Jensen.   Forenet indsats har ikke hjulpet I foråret 2009 indgik Dansk Byggeri sammen med Dansk Erhverv en aftale med KL om at gøre en fælles indsats for at få betalingen til tiden. I en undersøgelse fra november 2008 manglede 2/3 af bygge- og anlægsvirksomhederne at få betaling til tiden, og undersøgelsen fra december 2009 viser, at hele 75 pct. af virksomhederne ikke mener, at det offentlige har forbedret sig.   Efter aftalen med KL har Dansk Byggeri opfordret sine medlemmer til at være omhyggelig med de elektroniske fakturer, så virksomhederne er sikre på at få betalingen til tiden.   - Vi vil selvfølgelig gerne vide, om det fortsat skyldes fejl i de elektroniske fakturaer, der sendes til de offentlige kunder – eller om kommunerne blot ”glemmer” at betale til tiden, slutter Jørn Jensen     Kontakt: Projektchef Jørn Jensen, Dansk Byggeri, på telefon 72 16 01 33 Pressechef Mogens Hjelm på telefon 40 29 92 32 Frameld nyhedsbreve (http://www.danskbyggeri.dk/nyheder+-c12-++presse/abonn%c3%a9r+p%c3%a5+nyhedsbreve/frameld+nyhedsbreve)Dansk ByggeriNørre Voldgade 1061015 København KTelefon 72 16 00 00 [email protected]

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra By og Bolig

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024