Debat

Designfirma til Brian Mikkelsen: Lad os sprinte til den næste store danske iværksættersucces

DEBAT: Danske iværksættere når sjældent fra idé til forretning. Det skal vi lave om på med designsprints, skriver Lars Tversted og Mads Hemdorff Petersen fra Designit.

Foto: Colourbox
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Tversted og Mads Hemdorff Petersen
Designit  

For nylig lykkedes det regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale at vedtage en ny erhvervs- og iværksætteraftale. Det er tiltrængt.

Kigger vi på de mest værdifulde virksomheder i Danmark: mastodonter som Carlsberg, Mærsk, Danske Bank, Vestas med videre, så er fællesnævneren, at de er gamle. De er alle sammen mere end 70 år.

I USA ser billedet helt anderledes ud. Her ligger tech-virksomheder som Apple, Google, Facebook, Microsoft og Amazon i spidsen. Mange af dem har ikke mere end 15-30 år på bagen.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Man fristes til at spørge, om vi er faldet i søvn herhjemme? Det tror jeg nu ikke, men problemet i dag er, at alt for mange lovende startups dør, fordi de ikke evner at komme fra idé til en egentlig forretning.

Det er en skam, fordi Danmark har brug for iværksættere, som kan skabe den næste store globale succes.

Der er et kæmpe potentiale i den næste generation af iværksættere, der kan fremme den digitale udvikling og sikre vækst herhjemme, men de skal have hjælp til at komme udover rampen med deres idé.

Lars Tversted og Mads Hemdorff Petersen
Designit

Nye iværksættere skal have hjælp til forretning
Der er et kæmpe potentiale i den næste generation af iværksættere, der kan fremme den digitale udvikling og sikre vækst herhjemme, men de skal have hjælp til at komme udover rampen med deres idé. Og her tænker jeg ikke kun på kapital og dyre konsulenter.

Alt for ofte har jeg set, at pengene bliver forvaltet for dårligt, og lige så ofte har jeg set konsulenter, der er for langt fra virkeligheden.

Nej, det er helt afgørende, at startups parres med folk, der har eksekveringskraft. Dem, der har hånden på kogepladen og kan hjælpe med konkrete værktøjer til hurtigt at udvikle og teste, om deres idé har gang på jord, inden de drukner i møder, processer og langsomme beslutninger.

På flere områder viser den nye erhvervs- og iværksætteraftale gode takter. Det er især positivt, at der skal etableres bedre adgang til test- og demonstrationsfaciliteter, hvor især SMV’er har adgang til at se, afprøve og udvikle nye digitale teknologier.

Moderne design løser store udfordringer
Men når nu man vil afsætte 275 millioner frem mod 2025 til formålet, undrer det mig, at man ikke har taget moderne designmetoder til hurtigt og effektivt at udvikle og teste nye idéer med som et grundlæggende element af de faciliteter?

Nogle af de mest innovative virksomheder som Google, Facebook og Uber bruger alle såkaldte designsprints, som i grove træk går ud på at samle et hold af mennesker, som får fem dage til at omsætte en konkret udfordring til en løsning, der er blevet testet af relevante brugere. Det giver god mening.

Design er nemlig meget mere end kunst og æstetik. Det handler først og fremmest om at løse komplekse udfordringer med enkelt og strategisk design, som forbedrer hverdagen for almindelige mennesker. Her er designsprints et effektivt værktøj til at sætte brugerens behov i centrum og derfra udvikle den rigtige løsning til behovet, uanset om det er fysisk eller digitalt.

Et designsprint er ikke en mirakelkur og skaber ikke den næste danske globale succes alene, men metoden gør afstanden fra flyvsk idé til konkret produkt kortere. Og samtidig kan designsprints hjælpe danske startups med et mere færdigt produkt eller service, der gør det lettere at tiltrække de rette investeringer, og de vil have større chance for at lykkes som forretning.

Ser man over de sidste ti år, så har designdrevne organisationer outperformet markedet og vækstet 200 procent mere i gennemsnit end deres konkurrenter.

Så kære Brian Mikkelsen, gør os alle den tjeneste at se nærmere på designsprints som en integreret del af fremtidens erhvervs- og iværksættermiljø.

SMV’erne, der skal udvikle fremtidens produkter, de lovgivende institutioner, der skal definere rammerne, og forbrugerene, som skal bruge produkter og services, vil takke dig for, at løsningerne har været igennem en effektiv proces, hvor menneskets behov er i centrum.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024