Debat

Digitalt Ansvar: I samarbejde med Ray-Ban rykker Facebook længere ind i det offentlige rum

Facebook udvider forretningen med en ny gadget. I et nyt samarbejde med Ray-Ban udstyres de klassiske, sorte briller med kameralinser. Dermed ’dataficeres’ vores hverdag i endnu højere grad, skriver Christian Skettrup.

For Christian Skettrup, analytiker i Digitalt Ansvar, er samarbejdet mellem Ray-Ban og Facebook en påmindelse om, at tech-giganterne rykker længere og længere ind i det private og offentlige rum. På billedet ses Mark Zuckerberg, grundlægger af Facebook.
For Christian Skettrup, analytiker i Digitalt Ansvar, er samarbejdet mellem Ray-Ban og Facebook en påmindelse om, at tech-giganterne rykker længere og længere ind i det private og offentlige rum. På billedet ses Mark Zuckerberg, grundlægger af Facebook.Foto: Stephen Lam/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Alt imens Facebook fortsat har store udfordringer med at få bugt med delingen af selvskade-billeder, overgrebsmateriale og andet ulovligt billedmateriale, så udvider de nu forretningen med en ny gadget, der i endnu højere grad vil ’dataficere’ vores hverdag.

En dataficering, der kommer med en række potentielle bagsider.

Analoge verden dataficeres
Harmløse ser de ud – klassiske Ray-Bans med et sort stel, og ved første øjekast lægger man ikke mærke til, at der på hver side af brillen sidder en kameralinse. Med et enkelt klik på udløserknappen på toppen af brillen, er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan fotografere og optage.

Ultimativt, så har Facebook overladt den digitale ansvarlighed til den enkelte

Christian Skettrup
Digital analytiker, Digitalt Ansvar

Der har længe eksisteret en idé om, at man har kunne opdele verden i en digital og en analog verden.

Den digitale verden var virtuel, og man kunne koble sig til og fra som det passede.

Men med introduktionen af teknologier som Facebooks smart-briller og Apples AirTag bliver det tydeligt, at den analoge verden er blevet dataficeret i en sådan grad, at der ikke længere kan skelnes – der er derimod tale om én og samme verden.

En verden, der for alvor er blevet digital – både på godt og ondt.

Når der ikke længere kan skelnes, så er det af samme grund, at ofre for digitale krænkelser og digital vold ikke bare kan slukke deres telefon eller lukke deres Facebook og vente på, at stormen i den digitale verden blæser over.

For det gør den ikke af sig selv.

Digitale krænkelser og digital vold fortsætter uagtet om telefonen slukkes eller sociale medie-profiler gøres private. Det har virkelige og alvorlige konsekvenser for ofrene – også uden for den såkaldte ’digitale verden’.

Med Facebooks nye smart-briller, Ray-Ban Stories, bliver det endnu sværere – hvis ikke umuligt – at opte ud af tech-virksomhedernes dataficering og de skyggesider, den fører med sig.

’Creepshots’
Foruden den bekymring, man som forbruger kan have som et resultat af Facebooks af og til komplicerede forhold til deres brugeres privatliv, så er det ikke til at overse, hvordan Facebooks smart-briller kan udnyttes som et værktøj til privatlivskrænkelser.

Udover uberettiget fotografering og ’creepshots’ – altså billeder af andre personer, taget i smug – så kan vi kun gisne om, hvordan brillen potentielt kan blive brugt i fremtiden.

Flere medier har tidligere afdækket, hvordan man ved få klik kan uploade et billede af en påklædt kvinde til en hjemmeside, og, få sekunder efter, få billedet af en nu afklædt kvinde tilbage.

Med introduktionen af teknologier som Facebooks smart-briller og Apples AirTag bliver det tydeligt, at den analoge verden er blevet dataficeret i en sådan grad, at der ikke længere kan skelnes

Christian Skettrup
Digital analytiker, Digitalt Ansvar

Det er ikke svært at forestille sig kombinationen af de to – en brille, der i realtid og ved hjælp af AI kan afklæde kvinder, der sidder i toget og straks kan generere et falsk, men virkelighedstro nøgenbillede af personen.

Digital ansvarlighed overladt til den enkelte
For rimelighedens skyld bør det nævnes, at Facebook efter egne udsagn har drøftet produktsikkerhed med en række privatlivsgrupper – men dog privatlivsgrupper, som er delvist finansieret af Facebook, for eksempel ’The Future of Privacy Forum.’

Som en sikkerhedsfeature, er der blevet indbygget en lille hvid LED, der lyser når brillen bruges til at optage video. Men en LED, der let kan dækkes til med elektrikertape.

Derudover opstiller Facebook en række best-practices – ”how to wear your smart glasses responsibly” – der indeholder fem opfordringer til, hvordan man bruger brillen ’ansvarligt.’

Ultimativt, så har Facebook overladt den digitale ansvarlighed til den enkelte.

En udlicitering, der minder om den, der finder sted, når sociale medier i stort omfang lader det være op til deres brugere at finde og anmelde ulovligt indhold.

En vigtig påmindelse
Introduktionen af Ray-Ban Stories kommer midt i en tid, hvor vi diskuterer rammerne for den digitale udvikling.

En samtale, som regeringen for alvor har meldt sig ind i med deres hvidbog, der diskuterer tech-giganternes rolle i samfundet.

Foruden risikoen for, at smart-briller kan bruges til privatlivskrænkelser, så er lanceringen en vigtig påmindelse om, at Facebook, og flere af de største tech-giganter, rykker længere og længere ind i det private og offentlige rum, fordi der er penge at tjene på din og min data.

Desto mere digital de kan gøre vores hverdag, desto mere data kan de trække ud af folk – en proces der i sidste ende bevirker, at virksomhederne i højere og bedre grad kan forudsige og påvirke vores adfærd.

-----

Altinget har forbeholdt kritikken for Facebook, men Facebook har ikke ønsket at kommentere sagen eller kritikken fra Digitalt Ansvar.

 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024