Debat

Eksportrådet: Succes i USA kræver amerikanske partnere

DEBAT: Gode referencer fra Danmark skaber ikke nødvendigvis den samme respekt i USA. Find derfor en solid amerikansk udviklings- eller marketingspartner, hvis du vil ind på det amerikanske marked, skriver Anders Lindskov Jensen, Eksportrådet i USA.

Danske virksomheder skal finde amerikanske partnere, hvis de vil ind på markedet, skriver Anders Lindskov Jensen, Commercial Advisor i Eksportrådet, USA.
Danske virksomheder skal finde amerikanske partnere, hvis de vil ind på markedet, skriver Anders Lindskov Jensen, Commercial Advisor i Eksportrådet, USA.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anders Lindskov Jensen
Commercial Advisor, Eksportrådet, USA

En måde at komme godt ind på markedet er at finde en solid amerikansk udviklings- og marketingspartner i form af en institution, behandler etc., som via rabatterede eller donerede produkter kan dokumentere og kommentere på funktionalitet, effektivitet og brugervenlighed.

Anders Lindskov Jensen
Commercial Advisor, Eksportrådet i USA

Som et led i Eksportrådet i USA’s langsigtede strategiske fokus på velfærdsteknologi udbygger vi konstant vores netværk inden for området.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget: velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på nordamerikanske erfaringer med velfærdsteknologi. Hvad kendetegner debatten om velfærdsteknologi i USA og Canada, og hvor er der potentiale for dansk eksport? Hvor er der muligheder, og hvor er der barrierer?  

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Vi taler jævnligt med amerikanske distributører, plejehjemsadministratorer, arkitekter og designere samt de danske virksomheder, som allerede er etablerede på markedet.

Et tilbagevendende tema er værdien af amerikanske cases og research. Mange danske virksomheder har gode, veldokumenterede referencer fra den danske plejesektor, men de skaber ikke nødvendigvis den samme respekt i USA.

Find en partner
Fokus er ikke kun på udformning, ”danglish” og omregninger til det empiriske målesystem, men i lige så høj grad, at der er større tillid til amerikanske studier og referencer. Det handler mere om tryghed end om mistro.

En måde at komme godt ind på markedet er - tidligt i forløbet - at finde en solid amerikansk udviklings- og marketingspartner i form af en institution, behandler etc., som via rabatterede eller donerede produkter kan dokumentere og kommentere på funktionalitet, effektivitet og brugervenlighed, og dermed agere reference til markedet.

I forlængelse af sidste uges indlæg om blandt andet amerikansk kendskab til det danske sundhedssystem bliver der til vores eksterne møder regelmæssigt referereret til studieture til Danmark i halvfjerdserne, firserne og halvfemserne.

En række af vores amerikanske kontakter har enten været på inspirationstur i Danmark eller kender nogen, der har. Historierne omhandler typisk besøg på hospitaler og plejehjem, men de fleste har også påpeget niveauet af pleje og omsorg. Der er generelt et indtryk af, at man i Danmark tager sig af sine ældre og handicappede – uanset omkostningen. Om dette (stadig)er tilfældet, hører til en anden, længere debat, men det er et godt udgangspunkt for en dialog om Danmark og dansk velfærdsteknologi.

Hjemmebanefordel
I den forbindelse har flere også udtrykt interesse for at gense Danmark. Denne form for delegationsture er noget, Eksportrådet generelt altid har for øje. Danske løsninger gør sig godt i udlandet, men der er altid en hjemmebanefordel; især når produkter og sundhedssystem krydser, komplementerer og lærer af hinanden. Et sådant udstillingsvindue findes blandt andet i Aalborg på Fremtidens Plejehjem med Lars Nøhr i spidsen.

I USA har Eksportrådet, som en del af vores langsigtede strategi, løbende fokus på at samle og kultivere kritisk masse i forhold til delegationsture til Danmark. Målet er - i dialog med vores samarbejdspartnere - at samle beslutningstagere fra de største udviklere og administratorer og vise dem et Danmark, hvor velfærdsteknologi skaber både social og økonomisk værdi.

2015 bliver et spændende år for dansk velfærdsteknologi i USA.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024