Kommentar af 
Jakob Wind

Når Danmark overtager EU-formandskabet, skal fælles finanspolitik på bordet

Den danske regering må indse, at der skal tænkes nyt og gøres op med traditionel skepsis for flere penge på EU-plan og fælles gæld, skriver formand for Europæisk Ungdom Jakob Wind.

Mario Draghi (tv.) turde ikke helt lægge hånden på kogepladen og sige, at det kræver
et større EU-budget og mere fælles gæld. Men det er faktisk det, der er brug
for, skriver Jakob Wind.
Mario Draghi (tv.) turde ikke helt lægge hånden på kogepladen og sige, at det kræver et større EU-budget og mere fælles gæld. Men det er faktisk det, der er brug for, skriver Jakob Wind.Foto: Geert Vanden Wijngaert/AP/Ritzau Scanpix
Jakob Wind
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Før i tiden var den største risiko for, at EU-samarbejdet gik i hårdknude, at lande meldte sig ud, EU-modstanden og den aktive kamp for at tilbagerulle integrationen. Men med lanceringen af Ursula von der Leyens nye EU-Kommission, står det soleklart, at alt nu står og falder med samarbejdets evne til at reformere sig selv.

Her er der ikke mindst tale om klimaet, konkurrenceevnen, forsvarsindustrien og udvidelsesforhandlingerne som de helt centrale temaer, der vil teste EU-samarbejdets modstandsdygtighed. Det lyder måske alarmistisk, men jeg vil mene, at det er alvorlige prøvelser, som vil definere befolkningernes vilje til EU og politikernes evne til at fremtidssikre vores kontinent.

Selvom den private kapital er central, er offentlige investeringer på europæisk plan også absolut centralt.

Jakob Wind
Formand, Europæisk Ungdom

Når vi kigger på sammensætningen af den nye EU-Kommission, er det ikke overraskende at se, at von der Leyen tager de her udfordringer alvorligt. Udover at vi for første gang får en forsvarskommissær, peger Kommissionen i retning af en generel nytænkning af centrale områder.

Således får vi ikke alene en klimakommissær men også en ledende næstformand, spanske Teresa Ribera, med ansvar for en ren, retfærdig og konkurrencedygtig grøn omstilling, og en anden ledende næstformand, franske Stéphane Séjourné, med ansvar for velstand og industriel strategi. Altså to magtfulde kommissærer med porteføljer, der handler om vækst og suverænitet med et grønt tvist.

Det kan næppe komme som nogen overraskelse, at linedansen mellem økonomisk vækst (inklusive konkurrencedygtighed) og klimaambitioner kommer til at blive topprioriteten for Kommissionen de næste fem år. Von der Leyens tidligere præsentation af en Net Zero Industry Act og Critical Raw Materials Act med fokus på en grøn industripolitik blev ikke ligefrem en sællert, hvilket derfor nu betyder at der sættes turbo på en endnu mere ambitiøs industripolitik med fokus på konkurrenceevne og klima.

Det kan man læse ud fra den tidligere centralbankchef Mario Draghis rapport tidligere på måneden, der nærmest er blevet en 400-siders profeti for, hvad vi kan vente af Kommissionen.

Læs også

Det tankevækkende ved rapporten er den diagnose, han stiller EU her i efterdønningerne af globaliseringens hvedebrødsdage. Siden år 2000 er den disponible indkomst i USA steget dobbelt så meget som i EU-landene og 70 procent af forklaringen ligger i forskellen på produktivitet. Det kan især forklares i forskellen på innovationen inden for techområdet, hvor Europa som bekendt halter gevaldigt bagefter.

Det er en velkendt vandrehistorie, at EU regulerer mens amerikanerne innoverer. Men hvad der ifølge Draghi mangler i den fortælling er, at problemet egentlig ligger i, at Europas virksomheder støder ind i arbitrær og divergerende lovgivning fra et medlemsland til et andet. Det bliver et glasloft for europæiske firmaers muligheder for eksempelvis at skaffe kapital.

Som en del af det største indre marked i verden, er dansk velfærd, vækst og innovation fundamentalt afhængig af, at hele Europa vækster.

Jakob Wind
Formand, Europæisk Ungdom

Nok det mest tankevækkende ved rapporten er, hvor centralt penge eller kapital er. Hvert år investerer amerikanske virksomheder 700 milliarder mere end europæiske. Hvis Europa skal følge med amerikanerne, kræver det op imod fem procent af EU-landenes BNP i øgede investeringer, mener Draghi.

Og her peger pilen i den grad tilbage på de enkelte medlemslande. Selvom den private kapital er central, er offentlige investeringer på europæisk plan også absolut centralt. Draghi turde ikke helt lægge hånden på kogepladen og sige, at det kræver et større EU-budget og mere fælles gæld. Men det er faktisk det, der er brug for.

Det er ikke holdbart, at EU’s budget kun er en procent af medlemslandenes BNP, mens det føderale budget i USA udgør cirka 23 procent af landets BNP. Når vi som kontinent skal stå imod ikke alene amerikanske men også kinesiske statssubsidier, er netop et stor fælles budget afgørende. Og den enorme forskel er ikke bare et spørgsmål om at bruge EU’s budget bedre, men altså også om at forøge det. Især de grønne investeringer i von der Leyens prestigeprojekt, den europæiske grønne pagt, er absolut nødvendigt for klimaet.

Det gælder især for vores europæiske forsvarsindustri, hvor den enorme fragmentering af, hvem der producerer hvilket militærmateriel, har konsekvenser for Europas sikkerhed. Ukraine forventer, at vi kan levere så længe, de har brug for det. Og det kræver, at medlemslandene opgiver deres monopol på forsvarsindustri og i stedet ser det i en europæisk kontekst, hvor man ikke producerer det samme udstyr uden koordination i flere lande. Faktisk er det også nemmere at lave statsstøtte og konsolidere virksomheder i forsvarsindustrien, som Kommissionen ellers generelt er skeptisk over for.

Læs også

Det hele handler naturligvis også om, at den europæiske familie skal udvides inden for den nærmeste fremtid. Her er en reform af EU-budgettet nødvendigt, når et stort landbrugsland som Ukraine skal med, hvis ikke der skal komme et enormt hul i budgettet. Hvor budgettets hensigt nu udligner de strukturelle forskelle mellem medlemslandene, bør pengene i langt højere grad i fremtiden målrettes de områder, hvor vi i dag er økonomisk tilbagestående rent konkurrencemæssigt for eksempel på innovation, digitalisering, infrastruktur og klimaområdet. Her rækker den sædvanlige pengepung og budgetteringsmodel dog stadigvæk ikke.

Også den danske regering må indse, at der skal tænkes nyt og gøres op med traditionel skepsis for flere penge på EU-plan og fælles gæld. Som en del af det største indre marked i verden, er dansk velfærd, vækst og innovation fundamentalt afhængig af, at hele Europa vækster. Når vi overtager EU-formandskabet næste år, kommer EU’s syvårige budget også på dagsordenen. Og her bliver vi nødt til at tænke i fælles finanspolitik, hvis vi skal kunne sikre vores velfærdssamfund nu og for kommende generationer.

EU-landene burde sammen med den nye kommission trække i arbejdstøjet hurtigst muligt for at gøre EU i stand til at leve op til både nuværende og fremtidige EU borgeres forventninger til et EU, der sikrer dem vækst og job. Ellers breder der sig et mismod om, at fællesskabet ikke kan løfte opgaven. Det kan fællesskabet godt, men det kræver politisk vilje og også mod til at fortælle befolkningerne sandheden om, hvad der er nødvendigt.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ursula von der Leyen

Formand, EU-Kommissionen, fhv. forsvarsminister, Tyskland (CDU)
KA i folkesundhedsvidenskab (2001), cand.med. (Mediziniche Hochschule, Hannover, 1991)

Mario Draghi

Fhv. ministerpræsident, Italien
ph.d. i økonomi (MIT 1976)

Jakob Wind

Landsformand, Europæisk Ungdom
stud.scient.pol. (Københavns Uni.)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024