Profile
Log ind
WAYF login
Log på med SSOGlemt adgangskode?
Bliv abonnent
Udvalget
svarer
Thomas Danielsen

Transportudvalget spørger transportministeren, Thomas Danielsen, om kommentar til henvendelse af 27/3-23 fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted vedrørende pålæggelse af straf

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 62, Spørgsmål 1
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 27/3-23 fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted vedrørende pålæggelse af straf, jf. L 62 - bilag 4?

Svar fra mandag den 17. april 2023
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 27/3-23 fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted vedrørende pålæggelse af straf, jf. L 62 - bilag 4?

Svar:

Thomas Albøg Olsen har i sin henvendelse af 27. marts 2023 rejst bekymring over de foreslåede straffebestemmelser i L 62 Forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB. Der er tale om lovforslagets § 1, nr. 30-31 (forslag til præciseringer af jernbanelovens § 116, stk. 1, nr. 2 og § 117, stk. 2).

Der henvises til Det Europæiske Jernbaneagenturs dokument ”Opinion 2022-6”, hvor det blandt andet fremgår, at kravet om retlige rammer for at sikre, at jernbanevirksomheders ansvar også bliver strafbart efter straffelovgivningen (forslaget § 116, stk. 1, nr. 4) falder uden for anvendelsesområdet for artikel 8 i direktiv (EU). 2016/798 om jernbanesikkerhed.

Thomas Albøg Olsen konkluderer på den baggrund, at det kan forventes, at Det Europæiske Jernbaneagentur tilsvarende § 116 ikke accepterer ændringen til § 117, stk. 2.

Det skal hertil bemærkes, at Det Europæiske Jernbaneagentur ikke har haft bemærkninger til forslaget til § 116, stk. 1, nr. 2, men at bemærkningen i stedet gik på § 116, stk. 1, nr. 4 (sidstnævnte som er taget ud af lovforslaget, idet også § 57 a udgik af lovforslaget). Det Europæiske Jernbaneagentur har således ikke fundet § 116, stk. 1, nr. 2 problematisk i forhold til EU-reguleringen.

Side Derudover har Thomas Albøg Olsen så vidt ses misforstået Det Europæiske Jernbaneagentur, når de skriver, at forslaget til § 116, stk.

1, nr. 4 falder uden for anvendelsesområdet for artikel 8 i direktiv (EU) 2016/798 om jernbanesikkerhed (herefter direktivet). Artikel 8 i direktivet omhandler processerne forbundet med vedtagelsen af nye nationale sikkerhedsforskrifter. Sagens omdrejningspunkt i Det Europæiske Jernbaneagenturs ”Opinion 2022-6” var således udkastet til § 57 a i jernbaneloven (som er taget ud af lovforslaget efter den offentlige høring). Det Europæiske Jernbaneagentur har imidlertid ikke forholdt sig til § 116, stk. 1, nr. 4, idet denne bestemmelse falder uden for den proces, der er beskrevet i artikel 8, herunder den høringspligt over for Det Europæiske Jernbaneagentur, som er beskrevet i artikel 8, stk. 4.

Thomas Albøg Olsen argumenterer yderligere for, at Det Europæiske Jernbaneagentur forudsætter, at aktiviteter i jernbanesystemet skal være fri for straffebestemmelser. Denne antagelse er dog ikke korrekt. Den tilsynsforpligtelse, der udføres af Trafikstyrelsen, udelukker ikke, at aktørerne på jernbanen tillige kan ifalde strafansvar ved overtrædelse af jernbanereguleringen. Der kan i denne sammenhæng henvises til, at medlemsstaterne endda er forpligtet til at fastsætte bestemmelser om sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af overtrædelse af de nationale bestemmelser, der er vedtaget i henhold til direktivet (artikel 30 om sanktioner).

Jeg kan herudover oplyse, at Transportministeriet løbende har været i dialog med Det Europæiske Jernbaneagentur med henblik på udarbejdelsen af straffebestemmelserne. Der blev blandt andet på baggrund af Det Europæiske Jernbaneagenturs ”Opinion 2022-6” afholdt et møde med agenturet og Trafikstyrelsen. Det var blandt andet konklusionerne fra dette møde, der dannede baggrund for forslaget om præcisering af jernbanelovens 117, stk. 2, i stedet for de oprindelige forslag til § 57 a og § 116, stk. 1, nr. 4, der udgik af lovforslaget. Det Europæiske Jernbaneagentur har ikke haft bemærkninger til den nye model for at pålægge straf, så længe modellen respekterer den EU-retlige regulering. Der forventes udstedt en ny bekendtgørelse med hjemmel i § 117, stk. 2 i efteråret 2023, der fastsætter straf for overtrædelse af EU-reguleringen.
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024