Politikere vil se på klagemuligheder

Politikerne vil gerne drøfte klagemulighederne på fødevareområdet. Men de fleste frygter, et klagenævn bliver for dyrt og besværligt.
Niels Th. Dahl

Selv om jeg kunne have meget sympati for tanken, tror jeg, det eneste, der virker, er at lægge pres på butikkerne som enkeltforbruger – det med at skulle lave et klageorgan tror jeg ville være alt for besværligt.

Karen Hækkerup
Forbrugerordfører for Socialdemokraterne

De manglende klagemuligheder for forbrugerne på fødevareområdet kommer nu på dagsordenen blandt Folketingets fødevarepolitikere.

Men forbrugerne skal ikke sætte næsen op efter et decideret klagenævn til at afgøre stridigheder med de handlende - det bliver for dyrt og for svært at administrere, lyder det.

Forbrugerstyrelsens redegørelse om de danske forbrugerforhold sendte i sidste uge fødevarebranchen langt ned ad listen over de undersøgte brancher. Hovedårsagen var, at der ikke findes nogen formelle klagemuligheder for fødevareforbrugere, hvis man mener, at man er blevet snydt i en handel. Forbrugerne må i stedet håbe på, at butikken selv vil give pengene tilbage.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024