Politikere vil se på klagemuligheder
Niels Th. Dahl
JournalistSelv om jeg kunne have meget sympati for tanken, tror jeg, det eneste, der virker, er at lægge pres på butikkerne som enkeltforbruger – det med at skulle lave et klageorgan tror jeg ville være alt for besværligt.
Karen Hækkerup
Forbrugerordfører for Socialdemokraterne
De manglende klagemuligheder for forbrugerne på fødevareområdet kommer nu på dagsordenen blandt Folketingets fødevarepolitikere.
Men forbrugerne skal ikke sætte næsen op efter et decideret klagenævn til at afgøre stridigheder med de handlende - det bliver for dyrt og for svært at administrere, lyder det.
Forbrugerstyrelsens redegørelse om de danske forbrugerforhold sendte i sidste uge fødevarebranchen langt ned ad listen over de undersøgte brancher. Hovedårsagen var, at der ikke findes nogen formelle klagemuligheder for fødevareforbrugere, hvis man mener, at man er blevet snydt i en handel. Forbrugerne må i stedet håbe på, at butikken selv vil give pengene tilbage.