Profile
Log ind
WAYF login
Log på med SSOGlemt adgangskode?
Bliv abonnent
Debat

Dekan: Skærpede krav til pædagoguddannelsen gør ikke de studerende bedre

Vejen til anerkendelse af pædagoguddannelsen ligger ikke i, at kravene til uddannelsen skal skærpes. I stedet må vi genoverveje, hvordan vi skaber en uddannelse, som imødekommer mangfoldigheden i unges læringsprocesser, skriver Annegrete Juul.

Samfundet har brug for dygtige pædagoger. Derfor må rammerne på pædagoguddannelsen styrkes, skriver Annegrete Juul
Samfundet har brug for dygtige pædagoger. Derfor må rammerne på pædagoguddannelsen styrkes, skriver Annegrete JuulFoto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I disse uger er der studiestart her på Københavns Professionshøjskole, hvor tusindvis af nye studerende vrimler ind på vores campusser. Heriblandt pædagoguddannelsen – vores allerstørste uddannelse – med knap 5.000 indskrevne studerende.

Det er værd at huske midt i den betimelige debat om, at der i disse år desværre er færre unge, der vælger pædagoguddannelsen.

Claus Thykjær, administrerende direktør i Fobu, har dog ret, når han i Altinget skriver, at pædagogfaget og pædagoguddannelsen står i en kritisk situation. Og derfor er vi også glade for, at vores meduddannere i Fobu kaster sig ind i kampen og peger på, at der er brug for at øge pædagogfagets anerkendelse og prestige.

Vi kunne ikke være mere enige. Men vejen hen mod mere anerkendelse er vi lidt uenige om.

Læs også

Skab bedre studieforudsætninger 

For eksempel peger Claus Thykjær på, at kravene på uddannelsen skal skærpes, så det bliver sværere at blive optaget på uddannelsen og flere bliver sorteret fra ved indgangen.

Men som direktør i Danmarks Evalueringsinstitut Christina Barfod-Høj skrev i Politiken forleden, så lever drømmen om den perfekte, velforberedte, engagerede og dygtige studerende på de fleste uddannelser, selvom netop denne studerende ikke findes.

Udfordringen ved den løsning, som Claus Thykjær peger på, er desuden, at det ikke kan afgøres på antallet af 12-taller alene, om en kommende studerende bliver en dygtig pædagog.

På pædagoguddannelsen er det ikke tilstrækkeligt at være bogligt og teoretisk dygtig.

På pædagoguddannelsen er det ikke tilstrækkeligt at være bogligt og teoretisk dygtig. 

Annegrete Juul
Dekan, Københavns Professionshøjskole

Pædagoger skal rumme, støtte og respondere betimeligt på det lille barns, den unges eller den udsattes behov, og møde alle respektfuldt og anerkendende.

I stedet for at gøre det svært at komme ind for studerende, for hvem pædagoguddannelsen er drømmeuddannelsen, hvorfor så ikke hjælpe de studerende, som har brug for det? For eksempel ved at forbedre deres studieforudsætninger inden studiestart?

Det kunne for eksempel gøres ved at tilbyde præparand-kurser, der støver de læse- og skrivefærdigheder af, som de studerende får brug for på studiet, og dermed giver dem bedre chancer for at lykkedes på studiet.

Mangfoldighed i undervisningen 

De sidste årtier er uddannelseselevatoren kørt flere etager op.

Langt flere unge får en ungdomsuddannelse, og flere unge tager en videregående uddannelse end tidligere. Det kan vi som samfund kun glæde os over.

Nu er tiden inde til, at vi også indretter vores uddannelsessystem, så det afspejler denne udvikling.

Læs også

De studerende på pædagoguddannelsen er mangfoldige. De spejler i høj grad det samfund, som de skal ud at arbejde i.

For en tredjedel af vores studerende er de de første i familien til at tage en ungdomsuddannelse og en videregående uddannelse. Andre kommer fra familier, hvor man har været pædagoger i flere led. Andre igen er familiens første pædagog.

Fælles for vores studerende er dog, at deres motivation for at gøre en forskel i børn, unge og udsatte voksnes liv er utrolig stærk.

Men med de rammer om uddannelsen, som vi har i dag, kan vi ikke altid møde dem tilstrækkeligt i de forskellige forudsætninger, som de kommer med – og de forskellige læringsprocesser, de derfor skal igennem.

Med de rammer om uddannelsen, som vi har i dag, kan vi ikke altid møde de studerende tilstrækkeligt i de forskellige forudsætninger, som de kommer med.

Annegrete Juul
Dekan, Københavns Professionshøjskole

Hvor mangfoldigheden er et gode for uddannelsen, så stiller den også nogle krav til os som uddannelsesinstitution, som er svære at honorere.

Skal alle studerende på en stor og mangfoldig uddannelse blive så dygtige som muligt, har vi brug for at kunne følge, støtte og vejlede vores studerenes læring, udvikling og professionsfaglige dannelse mere individuelt end det lader sig gøre på vores nuværende hold med 40 studerende.

Det er ingen hemmelighed, at pædagoguddannelsen står foran en større politisk reform. Det ser vi meget frem til.

Styrk socialpædagogikken og praktikken

Claus Thykjær skriver i sit indlæg, at de pædagogstuderende i dag mangler kompetencer inden for det specialpædagogiske område. Det kunne vi ikke være mere enige i, og vi har da også efterspurgt en reform af den nuværende uddannelse rigtig længe.

Specialpædagogikken er således også et af de områder, som vi i Danske Professionshøjskoler tidligt har peget på, at politikerne skal styrke i den nye pædagoguddannelse.

Et andet ønske, vi har til reformen, er en styrkelse af praktikken.

Læs også

Pædagoguddannelsen er en vekseluddannelse, hvor en tredjedel af selve uddannelsen foregår i praktik. Derfor spiller samarbejdspartnere som Fobu en stor rolle som meduddannere, når vores pædagogstuderende møder hverdagen i en daginstitution.

Gode praktiksteder med uddannede praktikvejledere og en stærk faglighed, hvor der er tid og kompetence til at gøre praktikken til et godt læringsrum for de studerende, er afgørende, netop fordi det er så stor en del af uddannelsen. 

Jeg er glad for, at Fobu melder sig på banen og har ambitioner på det pædagogiske område.

Det rækker ikke blot at tale faget op. Der skal langt mere strukturelle tiltag til, som dels gør det muligt at levere en højere kvalitet på pædagoguddannelsen, og som dels sikrer uddannede pædagoger bedre karriere- og efteruddannelsesmuligheder, så de kan se en fremtid i faget.

For vi har som samfund brug for dygtige pædagoger – og det er et fantastisk arbejde, når rammerne er i orden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024