Når mennesker med masser af erfaringer i bagagen 'skifter spor' og uddanner sig til pædagoger, kan det ikke alene bidrage til at løse den aktuelle rekrutteringskrise, men også være med til at udvikle den pædagogiske praksis, skriver Bjørn Hardenberg og Julie Top-Nørgaard.
Endnu engang falder antallet af ansøgere til pædagoguddannelsen. Det tyder på, at vi skal til at tænke i andre baner, som for eksempel hvordan voksne mennesker kan lære, imens de arbejder i praksis, skriver Maja Spuur Hansen.
Der er ikke brug for at gøre pædagoguddannelsen mere akademisk, for så vil man miste sammenhængen mellem det boglige og praktiske. I stedet bør man se på pædagogers løn- og arbejdsvilkår, hvis man vil tiltrække flere pædagogstuderende, skriver Esther Sophia Young.
Pædagoguddannelsen bliver dårligere, så længe en afklaring om finansiering og reform udebliver, siger Camilla Wang fra Danske Professionshøjskoler. Uddannelsesministeren har “endnu ikke lagt sig fast på en konkret proces eller tidsplan for arbejdet.”
Toggle ads