Når mennesker med masser af erfaringer i bagagen 'skifter spor' og uddanner sig til pædagoger, kan det ikke alene bidrage til at løse den aktuelle rekrutteringskrise, men også være med til at udvikle den pædagogiske praksis, skriver Bjørn Hardenberg og Julie Top-Nørgaard.
Endnu engang falder antallet af ansøgere til pædagoguddannelsen. Det tyder på, at vi skal til at tænke i andre baner, som for eksempel hvordan voksne mennesker kan lære, imens de arbejder i praksis, skriver Maja Spuur Hansen.
Der er stærkt brug for at sikre, at en større andel af de ansatte i børnenes dagtilbud har en pædagogisk uddannelse – og her peger pilen i høj grad på Christiansborg, skriver Kim Henriksen.
Skal flere unge vælge pædagoguddannelsen, så skal der mere autonomi tilbage i faget. Der skal være mulighed for at have faglige visioner for arbejdspladsen og pædagogikken, skriver Maja Spuur Hansen.
Toggle ads