Boligministeren kritiseres for energinøl
Mads Bang
JournalistTyson W. Lyall
Redaktør1. Gennemførelse af totaløkonomisk rentable forbedringer
2. Aftalt grøn byfornyelse
3. Energikrav som betingelse for anvendelse af boligreguleringslovens § 5, stk. 2
4. Forhåndsgodkendelse af lejeforhøjelser
5. Forhøjelse af råderetsbeløbet
6. Udlejers adgang til at kræve opsat vandmålere og målere til måling af energiforbrug til køling.
Den blev siden udskudt, og selvom pakken skal være på plads ved årets udgang, har forligsparterne ikke hørt noget fra ministeren efter sommerferien.
Det undrer blandt andre Venstres Louise Schack Elholm, der peger på, at parterne stadig er langt fra at være enige.
Særligt i forhold til de såkaldte paragraf 5 stk. 2-renoveringer står partierne langt fra hinanden, vurderer V-ordføreren.
Energiaftalens aftaletekst om energisparepakken
Som opfølgning på energiaftalen i 2008 og strategi for reduktion af energiforbruget i bygninger er parterne enige om at gennemføre en energisparepakke, der skal fremme energibesparelser i private lejeboliger. Energisparepakken indeholder bl.a. følgende initiativer inden for By-, Bolig- og Landdistriktsministeriets område:
- Mulighed for ved energirenovering at kunne opkræve en større lejeforhøjelse end efter de gældende regler, forudsat at kravet om totaløkonomisk rentabilitet er opfyldt.
- Ny model for aftalt grøn byfornyelse.
- Forhøjelse af lejeres råderetsbeløb, mulighed for forhåndsgodkendelse af huslejestigninger ved forbedring af lejemålet, energikrav som betingelse for at udlejer kan anvende boligreguleringslovens §5, stk. 2 og adgang til at kræve opsætning af vandmålere.
- Pakken indebærer afledt afgiftstab, som i 2020 udgør