Grøn luftfart sikrer billigere CO2-reduktioner end de fleste baneprojekter, viser analyse. Men professor er skeptisk
Investeringer i grønne flybrændstoffer, der kan realisere regeringens ambitioner for indenrigsluftfarten, giver langt billigere CO2-reduktioner end de fleste jernbaneinvesteringer i Infrastrukturplanen, viser ny analyse fra Københavns Lufthavne. Professor er dog skeptisk overfor de grønne brændstoffers potentialer.
![CO2-reduktioner gennem SAF har ifølge analysen en skyggepris på 2.000 kroner. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/269123/109467.jpg)
![Daniel Bue Lauritzen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4940-daniel-bue-lauritzen-2-48.jpg)
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørNår politikerne jagter CO2-reduktioner, kan det oftest bedre svare sig at kaste penge efter grønne flybrændstoffer end udvidelser og forbedringer af jernbanen.
I hvert fald hvis man skal tro en ny analyse, som Incentive har lavet på bestilling fra Københavns Lufthavne.
Her sammenligner Incentive-konsulenterne Infrastrukturplanens samtlige 26 jernbaneprojekter med investeringer i grønt flybrændstof, og resultatet er slående: