Puljer og partnerskaber: Sociale medier

PULJER: Der er nye penge og partnerskaber til undersøgelse af politisk brug af sociale medier, deling af erfaringer med lean og formidling af forskningsresultater.
Altinget.dk giver hver uge overblik over aktuelle puljer og partnerskaber på teknik- og miljøområdet.
Altinget.dk giver hver uge overblik over aktuelle puljer og partnerskaber på teknik- og miljøområdet. Foto: www.colourbox.com
Maria Bierbaum Oehlenschläger
Sociale medier: Der er to fænomener, som præger nutidens europæiske politik. Det ene er borgernes voksende utilfredshed med politikerne, som kan ende i et demokratisk underskud og politisk krise. Det andet er, at borgerne i stigende grad bruger sociale og elektroniske medier (IKT) til at kommunikere til og med politikere. Det sidste forhold viser, at Europas borgere gerne vil deltage aktivt i politik, og IKT kan altså være med til at fremme demokratiet. Faren er dog, at der kommer ubalance i forholdet mellem politikernes lydhørhed og deres ansvarsfølelse - altså at der ikke følger handling med ordene

Dette er baggrunden for samarbejdet mellem ni partnere, der gerne vil undersøge brugen af IKT imellem borgere og politikere, og som nu søger flere partnere.

Der søges under EU's forskningsprogram FP7.

Konsortiet består af ni partnere fra syv lande, nemlig Polytechnic University of Catalonia, University og Lisbon, LUISS University, University of Aberdden, Autonomous University of Barcelona, University of Montpellier, Austrian Academy of Sciences og ELIAMEP.

Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Energi og Forsyning

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024