Kommentar af 
Vincent F. Hendricks

Vincent Hendricks: Politikere lever af folkets tillid. Det bør Messerschmidt huske, når han laver deepfakes

Selvom DF's kunstigt konstruerede mareridt om Mette Frederiksen ikke er videre troværdigt, gælder det for alle i informationsmarkedet og ikke mindst folkevalgte politikere, at de skal være varsomme og tydelige i deres brug af kunstig intelligens, skriver Vincent Hendricks.

Politikerne skal varedeklarere deres kunstigt genererede informationsprodukter på passende vis, så man ikke kommer til at tro det utrolige, fordi det skal gå hurtigt, skriver Vincent Hendricks.
Politikerne skal varedeklarere deres kunstigt genererede informationsprodukter på passende vis, så man ikke kommer til at tro det utrolige, fordi det skal gå hurtigt, skriver Vincent Hendricks.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Vincent F. Hendricks
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Fake news, eller på dansk, fingerede nyheder, har eksisteret lige så længe, der har været en presse – formentlig fandtes langt fantasmer, fingeringer og fabelagtige fortællinger allerede om lejrbålet i fordums tid.

Næste niveau er deepfakes, hvor computersimuleringer forenet med kunstig intelligens forfalsker levende billeder og lyd fra personer på en måde så effektiv, at forfalskningen og den ægte vare bliver på det nærmeste uskelnelige.

Allerede i 2018 var den amerikanske skuespiller, komiker og filmskaber Jordan Peele, sammen med magasinet Buzzfeed og ved hjælp af lettilgængelige programmer som Adobe After Effects og FakeApp, i stand til at få det til at se ud som om tidligere præsident Barack Obama i en video kaldte daværende Donald Trump "a total and complete dipshit".

I 2018 allierede Mette Frederiksen sig med en ung influencer og skabte en række videoer, hvor de blandt andet blev enige om, at de godt kunne lide hvaler. Det indvarslede en ny type politisk marketing.

Vincent Hendricks
Professor

Videoen hedder "You won’t believe what Obama says in this video!" – og det er netop utroligt i ordets bogstaveligste forstand, men netop derfor kan man hurtigt blive snydt og troligt følge trop.

Videoen fik megen bevågenhed, mest til skræk og advarsel.

Den synes at indvarsle indgangen til en æra med en ny og farlig slags next-level bullshit med deepfakes, der kan så mistillid til såvel presse, politikere som sociale platforme og bidrage til alt fra ubeslutsomhed til kynisme, som yderligere kan intensivere udfordringer med en offentlig online-kultur og tilhørende samtale i liberale demokratiske samfund.

2018 var ligeledes året, hvor formanden for Socialdemokraterne, Mette Frederiksen, allierede sig med den unge influencer Anna Briand og skabte en række videoer, hvor de blandt andet blev enige om, at de begge godt kan lide hvaler, og at Mette Frederiksens kat var værdig til komme på Instagram.

I denne videorække er der én, "Alle elsker likes", som skiller sig ud derved, at Anna Briand lykkedes med at få Mette Frederiksen til at sige, at likes er stemmer.

Denne video, og lignende fra andre danske luminære politikere, indvarslede en ny form for politisk marketing baseret på den opmærksomhedsøkonomiske forretningmodel, hvor synlighed og opmærksomhedsallokering er lig med indflydelse, magt eller reklamemulighed – om der så diskuteres Insta-katte, forkærlighed for hvaler eller værdien af likes i politisk sammenhæng er jævnt hen underordnet.

Læs også

Klip fra 2018 til 2024. Den teknologiske udvikling har tilsmilet generativ kunstig intelligens på en sådan måde, at "You won’t believe what Obama says in this video!" fremstår decideret dilettantisk i sammenligning med, hvad der i dag er muligt.

Samtidig er "Alle elsker likes" blevet rasende redundant nu, hvor Danmarks statsminister og formand for Socialdemokraterne selv er blevet en betragtelig influencer, der således ikke længere finder anvendelse for en teenager til at forestå den politiske marketing til den umyndige del af (vælger)befolkningen, som var Anna Briands publikumssegment i 2018.

Denne udvikling fik syn for sagn 26. april 2024, hvor formanden for Dansk Folkeparti, Morten Messerschmidt, lancerede en deepfake-video på X med titlen "Mine mareridt med den her regering bliver altså stadig mere uhyggelige. Nu også med Mette F og hendes pressemøder #bededag #helligdage #dkpol”.

Hvad der er sandt, går ikke nødvendigvis viralt, og hvad der går viralt, er ikke nødvendigvis sandt.

Vincent Hendricks
Professor

En, ved hjælp af kunstig intelligens, kløgtigt genereret video – i hvilken Danmarks nuværende statsminister tilsyneladende foreslår, at såvel pinsen, påsken som julen skal afskaffes, for danskerne er alt for dovne, dog med den undtagelse, at regeringen stiller forslag om én helligdag skal ihævdholdes for at komme den muslimske del af den danske befolkning i møde.

Videoen ender med, at Messerschmidt vågner med et sæt: "Det var bare en drøm!".

Videoen er underholdende komponeret med passende dramaturgisk forløb og til formålet påtaget autenticitet, Messerschmidts sans for gestik, ansigtsudtryk, punktlighed i refræn og spiddende humor, upåklagelig leveret.

Gengivelsen af Mette Frederiksen er om ikke prægtigt passabel, men går an, selvom en plastikkirurg synes at have været på arbejde med det alt for blankpolerede ansigt og en tilhørende mimik, der ikke altid passer til det egentlig sagte.

Videoen er bestemt levedygtig som et fingeret informationsprodukt i opmærksomhedsøkonomien. Men, hvad der er sandt, går ikke nødvendigvis viralt, og hvad der går viralt, er ikke nødvendigvis sandt.

Man skal således være aldeles varsom og indledningsvist varedeklarerer et sådant informationsprodukt på passende vis (som i dette tilfælde en satirisk kommentar, der også skal være plads til i den demokratiske samtale), så man ikke kommer til at tro det utrolige, fordi det skal gå hurtigt.

Det gælder for alle i informationsmarkedet og ikke mindst folkevalgte politikere, der efter sigende lever af folkets tillid til det liberale demokrati, dets aktører og hertil hørende institutioner fra Folketinget til partiapparaterne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Vincent F. Hendricks

Professor, dr. phil., ph.d., leder, Center for Information og Boblestudier (CIBS), Københavns Universitet
exam.art. i filosofi (Københavns Uni. 1991), cand.phil. i filosofi (Københavns Uni. 1993), PhD i filosofi (Københavns Uni. 1997), dr.phil. (Aalborg Uni. 2004)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

Morten Messerschmidt

Partiformand (DF), MF
cand.jur. (Københavns Uni. 2009)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024