Ny temadebat: Skal vi have en trængselsafgift i hovedstaden?
Forskere, interessenter og politikere vil i den kommende tid debattere, hvordan de vil sikre, at en trængselsafgift bekæmper trængsel uden at forværre mobiliteten.
!["Regeringen vil gerne bekæmpe trængsel, men vi vil ikke bekæmpe mobilitet," har transportminister Benny Engelbrecht (S) sagt om trængselsafgiften i hovedstaden.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/206426/79609.jpg)
![Rasmus Straka Skjødt](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5168-rasmus-straka-2-48.jpg)
Rasmus Straka Skjødt
DebatredaktørBorgmestre, forskere og støttepartier til regeringen kræver en trængselsafgift i hovedstaden, hvilket regeringen har afvist.
Debatten er blusset op, efter at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler – også kendt som Eldrup-kommissionen – foreslog, at bilister, der kører i miljøzoner i København og på Frederiksberg, skal betale en afgift.
Kommissionen har præsenteret en minutmodel og en dagsmodel for kørsel i miljøzonerne. Satsen i minutmodellen skal for personbiler og varebiler være 0,45 kroner per minut i myldretiden og 0,20 kroner per minut uden for myldretiden, mens satsen i dagsmodellen skal være 20 kroner for at køre i zonen gennem 24 timer.