Debat

V-borgmester: København har desperat brug for hver eneste turist, vi kan lokke hertil

Idéen om, at København helt automatisk vil vælte sig i turister efter vaccineudrulningen, er en uambitiøs og naiv tilgang. Tværtimod er der behov for at samle alle med interesse for byens vækst og udvikling i en stor turisme-tænketank for at sikre branchen, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune.

København skal sælges alle årets måneder og ikke kun fra april til september, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune.
København skal sælges alle årets måneder og ikke kun fra april til september, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Cecilia Lonning-Skovgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg er træt af at læse forslag og kommentarer om turisme, som tager udgangspunkt i, at København helt automatisk igen vil vælte sig i turister, lige så snart vaccinationerne er rullet fuldt ud. 

Det er en urealistisk og uambitiøs tilgang til verdenssituationen.

Ingen kender omfanget
Corona har forandret verden, vores rejsevaner og fremover skal vi kæmpe benhårdt for hver eneste rullekuffert.

Status lige nu er, at vi ikke har haft turister i snart et år, og ingen ved hvornår og i hvilket omfang, de kommer tilbage.

Det er den barske virkelighed, vi er nødt til at forholde os til, og handle efter.

Derfor går det mig også på, når for eksempel socialdemokraternes spidskandidat, Sophie Hæstorp Andersen, fra sin nuværende arbejdsplads på Regionsgården i Hillerød lancerer en turismeplan, der handler om at sende københavnske turister til Vestegnen for at skabe coronatryghed i Nyhavn.

Det er en iskold klud i ansigtet på alle de københavnske hoteller, restauranter og butikker, som med kniven for struben med nød og næppe har overlevet et forfærdeligt 2020, og har udsigt til et næsten lige så tungt 2021.

Turisterne skal til København
De har ikke brug for at høre, hvordan turisterne skal sendes på troldejagt i skovene på Vestegnen og cykle mountainbike på Vestvolden. De har brug for at høre, hvordan en mulig overborgmester vil sikre, at der igen kommer gang i deres branche, som normalt skaber vækst og arbejdspladser til byen.

Det er en smule bizart, hvorfor Sophie Hæstorp Andersen har så travlt med at sende turisterne fra Nyhavn til Brøndby efter et par dage i Indre By.

Hvorfor kan vi ikke sende dem ud til Østerbro, Vanløse, Valby eller Ørestad, som Wonderful Copenhagens nuværende turiststrategi prøver på?

Jeg tror, det er på tide, at de københavnske politikere kommer tilbage til det udgangspunkt, vi alle sammen skal arbejde benhårdt på de næste år: at tiltrække turister og deres medbragte lommepenge til København.

Og for mig at se handler opgaven om at gøre det hele året, så det ikke bliver sæsonbaseret. Vi har en by, som skal sælges alle årets måneder og ikke kun fra april til september.

Hele verden har været lukket ned i snart to år, og det giver en voldsom konkurrencesituation, som det vil være naivt at ignorere.

Cecilia Lonning-Skovgaard (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune

København som en europæisk julehovedstad
Fremover vil der nemlig være benhård kamp om rullekufferterne. Hele verden har været lukket ned i snart to år, og det giver en voldsom konkurrencesituation, som det vil være naivt at ignorere.

Her skal København gøre sine hoser grønne ved at gå nye veje og tænke kreativt.

Som et lille eksempel på det har jeg foreslået, at vi allerede i 2021 gør København til europæisk julehovedstad, og det har Borgerrepræsentationen, Erhvervsministeriet og Wonderful Copenhagen afsat 1,4 million kroner til at markedsføre og lave events omkring.

Det er en idé, jeg fik i december, som nu bliver til virkelighed, og hvis vi samler alle med interesse for byens vækst og udvikling i en stor turisme-tænketank, kunne vi helt sikkert få endnu flere gode idéer til, hvordan vi kan gøre København attraktiv at rejse corona-sikkert til alle årets dage.

Men det er altså nødt til at være idéer, som er forankret i, at vi skal genskabe turismen i selve København og hjælpe en branche til at undgå en langsom død.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Cecilia Lonning-Skovgaard

HR-direktør, DFDS, fhv. beskæftigelses- og integrationsborgmester (V), Københavns Kommune, medlem, Borgerrepræsentationen
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001), Master of Public Administration (Kennedy School of Government, Harvard University 2000)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024