Niels Peder Ravn
Svar til 

Er det korrekt, at forvaltningen har anlagt en strategi om straks at afvise ansøgninger i sager om bygningsmæssige ændringer i fredede bygninger, som kræver godkendelse af Slots og Ejendomsstyrelsen?

Spørgsmål fra Rådhuset oprettes på basis af Københavns Kommunes database over de spørgsmål, der stilles af Borgerrepræsentationens medlemmer og besvares af kommunens borgmestre. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

2024 - 9851

1. Kan Teknik og Miljøforvaltningen redegøre for, hvor mange ansøgninger omfattende bygningsmæssige ændringer fra erhvervsdrivende med virksomhedsdrift eller planlagt virksomhedsdrift i fredede bygninger, der straks afvises under henvisning til Slots og
Ejendomsstyrelsen?
2. Kan Teknik og Miljøforvaltningen redegøre for, hvor mange ansøgninger fra erhvervsdrivende med virksomhedsdrift eller planlagt
virksomhedsdrift i fredede bygninger, som forsinkes eller afvises
grundet manglende koordinering i sagsbehandlingen mellem Teknik og Miljøforvaltningen og Slots og Kulturstyrelsen?
3. Kan Teknik og Miljøforvaltningen redegøre for, om det er korrekt, at
man i forvaltningen har anlagt en strategi om, straks at afvise ansøgninger i sager om bygningsmæssige ændringer i fredede bygninger, som kræver godkendelse af Slots og Ejendomsstyrelsen med
det ene formål, at nedbringe antallet af sager i Teknik og Miljøforvaltningen?
4. Kan Teknisk og Miljøforvaltningen redegøre for, hvilke indsatser forvaltningen eventuelt har gjort for at koordinere sagsbehandlingen
mellem Teknik og Miljøforvaltningen og Slots og Ejendomsstyrelsen i sager, hvor private borgere og erhvervsdrivende ansøger om at foretage bygningsmæssige ændringer i fredede bygninger.

Svar fra torsdag den 30. maj 2024

Ad 1. Teknik- og Miljøforvaltningen behandler byggeansøgninger vedrørende ombygninger og anvendelsesændringer i fagsystemet KMD
Structura Byggesag. Systemet giver desværre ikke mulighed for at lave
datatræk på årsager til afvisning af sager. Det ville kræve en manuel
gennemgang af sagerne for at identificere årsagerne til afvisning i de
konkrete sager.

Ad 2. Som bygningsmyndighed træffer forvaltningen afgørelser i byggesager. Vores lovgrundlag er byggeloven og BR18.
Byggelovens § 16, stk. 11, fastsætter, at der i bygningsreglementet kan
fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen ikke må meddele byggetilladelse, før der er meddelt nødvendig tilladelse efter anden lovgivning til det ansøgte. Bemyndigelsen er udmøntet i BR 18 § 35, stk. 2, der
fastslår, at kommunalbestyrelsen, inden der kan gives byggetilladelse,
skal undersøge, om byggearbejdet er i strid med anden lovgivning.
En del af den øvrige lovgivning administreres i Københavns Kommune,
mens andre myndigheder uden for kommunen i visse tilfælde skal involveres, fx skal Slots- og Kulturstyrelsen give tilladelse til ombygning af
fredede bygninger.
Det er ansøgeren selv der skal indhente en eventuel tilladelse fra en anden myndighed ved at indgive en ansøgning til denne.
Vores erfaring er, at sager, der også skal behandles af andre myndigheder, generelt vil have længere sagsforløb, men vi kan ikke via fagsystemet lave datatræk på årsager til at sager forsinkes. Vores erfaring er dog
at forsinkelser ofte kan opstå, fordi der under behandlingen af sagen er
behov for at tilrette projektet på forskellig vis.
I nogle sager, hvor der er behov for koordinering af projektet i forhold til
de hensyn Slot-og Kulturstyrelsen varetager, afholder vi – hvis ansøgeren ønsker det – forhåndsdialoger med henblik på at afklare rammerne
for projektet.

Ad 3. Teknik- og Miljøforvaltningen modtager mange byggeansøgninger som er ufuldstændige og mangler helt grundlæggende oplysnisger, der er nødvendige for at kunne behandle sagen.
Mangelfulde ansøgninger er ressourcekrævende og bidrager til at forlænge ventetiden på sagsbehandlingen for andre sager. For at fokusere
sagsbehandlernes tid til de sager, der reelt kan behandles, afvises sager,
hvor der er så væsentlige mangler, som betyder, at sagsbehandlingen
ikke kan startes. Afvisningen sker helt indledningsvist og indeholder en
vejledning til ansøgeren om hvad der er brug for at indsende, så forvaltningen kan påbegynde en sagsbehandling.
Forvaltningen afviser derfor f.eks. ansøgninger vedrørende fredede
bygninger, hvis der mangler væsentlig dokumentation som tilladelse
fra Slots-og Kulturstyrelsen jf. byggelovens § 16 og BR18 § 35, som
nævnt ovenfor.
Når ansøger har en tilladelse fra Slots- og Kulturstyrelsen, kan de søge
på ny. Forvaltningen vil gerne hjælpe med afklaringer i sagen frem mod
en ny ansøgning og afholder fx forhåndsdialoger med ansøger og
Slots- og Kulturstyrelsen i forbindelse med større byggesager i fredede
bygninger med henblik på at afklare rammerne for projektet.

Ad 4. Teknik- og Miljøforvaltningen er opmærksom på, at sager, der
omhandler fredede bygningen er mere komplekse.
Som nævnt ovenfor vejleder forvaltningen derfor også om muligheden
for at afholde forhåndsdialoger om projekter med henblik på at afklare
rammerne for byggesagen. 

Forvaltningen afholder desuden koordinerende møder med Slots- og
Kulturstyrelsen efter en fast mødeplan (kvartalsvise møder). Formålet
er bl.a. at sikre hensigtsmæssige snitflader og gensidig orientering om
praksis og fokusområder.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024