Debat

Danske Rederier: Danske poster i EU-Parlamentet giver gode muligheder for maritim indflydelse

En lang række af EU-Parlamentets udvalg har indflydelse på skibsfartens vilkår. Med danske parlamentarikere fint repræsenteret i centrale udvalg om industri, forskning og energi, er det et godt udgangspunkt for dansk indflydelse, når en ny Clean Industrial Deal bliver præsenteret senere på året, skriver Bjarne Løf Henriksen.

VI er en af verdens førende skibsfartsnationer. Og derfor er det selvsagt positivt, når danske MEP’er er stærkt repræsenterede i nogle af Europa-Parlamentets mest centrale udvalg, skriver Bjarne Løf Henriksen.
VI er en af verdens førende skibsfartsnationer. Og derfor er det selvsagt positivt, når danske MEP’er er stærkt repræsenterede i nogle af Europa-Parlamentets mest centrale udvalg, skriver Bjarne Løf Henriksen.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Bjarne Løf Henriksen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Støvet har efterhånden lagt sig ovenpå valget til Europa-Parlamentet. Den forudsagte højredrejning blev betragteligt mindre end forventet, og den traditionelle magtbalance mellem Europa-Parlamentets toneangivende partigrupper ser umiddelbart ud til at være nogenlunde opretholdt.

Ursula von der Leyen fortsætter som formand for Kommissionen og MEP’ernes udvalgsposter er fordelt. Set med dansk skibsfarts øjne ser det rigtig lovende ud. Der er behov for, at Danmark gør EU stærkere. Og den maritime sektor er et sted, hvor vi kan bidrage rigtig meget som en af EU’s største søfartsnationer.

Læs også

Kommissionen sætter i høj grad kursen for EU. Og med genvalget til Ursula von der Leyen tegner der sig fortsat opbakning til en ambitiøs grøn kurs. Det er godt – og helt nødvendigt.

Ventetider skal ned
For skibsfarten, som forfølger et meget ambitiøst mål om klimaneutral global skibsfart i 2025, er udbygningen af grøn energi og en markant øgning af produktionen af de grønne brændstoffer, som blandt andet vores skibe skal sejle på, helt afgørende.

Indenfor 100 dage vil Kommissionen efter planen præsentere en Clean Industrial Deal, der har til formål at accelerere reduktionen af emissioner, hurtigere udrulning af grøn energi og billigere priser på grøn energi og brændstoffer. Alt sammen helt i tråd med Danske Rederiers ønsker til den næste valgperiode. Det hilser vi selvsagt særdeles velkomment.

Det vil virkelig batte noget i praksis at få markant forkortet de ofte meget lange sagsbehandlingstider på godkendelse af store projekter med udbygning af vedvarende energi.

Bjarne Løf Henriksen
Chef for Danske Rederiers EU-repræsentation

Jeg noterer også med glæde, at von der Leyen har fremhævet behovet for mindre bureaukrati. En af de ting, som måske ikke lyder så sexy, men som virkelig kan batte noget i praksis, vil være at få markant forkortet de ofte meget lange sagsbehandlingstider på godkendelse af store projekter med udbygning af vedvarende energi. Vi kan ganske enkelt ikke vente så længe med at komme i gang.

Det er også yderst lovende, at von der Leyen ønsker en European Competitiveness Fund, der skal være med til at fremme investeringer i blandt andet clean tech. Jeg er meget spændt på at se et mere detaljeret forslag, for djævelen ligger som bekendt i detaljen.

Men jeg har store forventninger til, at det er et tiltag, der kan være med til at fremme de helt nødvendige investeringer i produktion af grønne brændstoffer og infrastrukturen forbundet hermed.

Godt udgangspunkt for dansk indflydelse
Europa-Parlaments udvalg er helt centrale i Parlamentets daglige arbejde. Derfor har jeg selvfølgelig også holdt et vågent øje med, hvilke udvalgsposter de femten danske MEP’er sætter sig på. Og også her er der grund til optimisme.

I virkeligheden kan en lang række af Parlamentets stående udvalg potentielt have indflydelse på skibsfartens vilkår.

Men i Danske Rederier har vi særligt fokus på klima-, industri- og transportpolitik. Og her er de danske MEP’er fint repræsenteret i centrale udvalg.

Læs også

Således har hele otte danskere fået plads i udvalget for Miljø, Folkesundhed og Fø­de­va­resik­ker­hed, mens seks danske MEP’er fremover vil være at finde i udvalget om Industri, Forskning og Energi

Det er et godt udgangspunkt for dansk indflydelse, når en ny Clean Industrial Deal som nævnt bliver præsenteret af Kommissionen senere på året.

Vigtigt for dansk skibsfart
Både Trans­port­ud­val­get og udvalget om det Indre Marked og For­bru­ger­be­skyt­tel­se er vigtige for søfarten. I udvalget for Transport og Turisme er der blevet plads til to danske medlemmer og selvom et fuldt mandat havde været bedre, er der blevet plads til to danskere som stedfortrædere, der vel at mærke har samme taletid som andre medlemmer.

Udvalget for det Indre Marked og For­bru­ger­be­skyt­tel­se har tre danske repræsentanter. De arbejder med forbedringer i det indre marked, herunder initiativer, der skal styrke nær­skibs­far­tens kon­kur­ren­ce­ev­ne og re­gel­for­enkling generelt.

Vi ser et stort behov for, at skibe fra ikke EU-lande bliver stillet overfor samme høje standarder som EU-flagede skibe.

Bjarne Løf Henriksen
Chef for Danske Rederiers EU-repræsentation

Og vi kender allerede nogle af de spændende og vigtige opgaver, der venter for de danske MEP’er i de nævnte udvalg.

Jeg ser eksempelvis frem til revisionen af dyretransport, da vi ser et stort behov for, at skibe fra ikke EU-lande bliver stillet overfor samme høje standarder som EU-flagede skibe. Det vil gavne dyrevelfærd men i lige så høj grad miljøet og sikkerheden for de søfarende. 

Man kunne også nævne udvalgsbehandlingen af både CountEmissionsEU og Green Claims, som på forskellig vis skal give incitamenter til virksomhedernes grønne omstillingen. CountEmissionsEU gennem dokumentation og rapportering af tranportens CO2-emissioner. Green Claims skal forhindre greenwashing ved hjælp af klækkelige bøder, så forbrugere kan tage klare grønne valg, når de køber et produkt eller en service

Danmark er en af verdens førende skibsfartsnationer. Og derfor er det selvsagt positivt, når danske MEP’er er stærkt repræsenterede i nogle af Europa-Parlamentets mest centrale udvalg. Det er vigtigt for Danmark. Og det er vigtigt for dansk skibsfart, at vi som stor og stolt søfartsnation er med der, hvor vigtige beslutninger træffes.

Der er selvfølgelig også andre vigtige udvalg og poster, men det rækker for vidt at fremhæve dem alle her.

Afslutningsvist skal her blot lyde et stort tillykke til de danske MEP’er med udvalgsposterne. Det bliver spændende at se, hvilke muligheder for dansk indflydelse, de danske MEP’ers arbejde kan give.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bjarne Løf Henriksen

EU-chef, Danske Rederier, Bruxelles
cand.merc.dcm.

Ursula von der Leyen

Formand, EU-Kommissionen, fhv. forsvarsminister, Tyskland (CDU)
KA i folkesundhedsvidenskab (2001), cand.med. (Mediziniche Hochschule, Hannover, 1991)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024