Debat

Niels Brock Gymnasium: Shippingbranchen skal tiltrække generation Z med værdier og konkrete erfaringer

Vi oplever ikke udelukkende rekruttering til vores shippinguddannelse som en kønsbaseret udfordring, men lige så meget en udfordring i at tiltrække den unge generation Z, skriver Mads Eriksen og Joan Jürs.

Vi er selv stødt på mange af den yngre generations fordomme om branchen, og pigerne er ofte de mest kritiske, skriver Mads Eriksen og Joan Jürs.
Vi er selv stødt på mange af den yngre generations fordomme om branchen, og pigerne er ofte de mest kritiske, skriver Mads Eriksen og Joan Jürs.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er interessant at påpege, at vores Elevråd enstemmigt har sagt, at pigerne faktisk ofte er ret trætte af hele den her snak om kønsfordeling og aktiviteter, som skal være ekstra målrettet piger. Det gider de faktisk ikke altid.

Til gengæld vil de gerne være en del af en virksomhed, der tiltrækker generation Z på deres værdisæt altså som involverer og engagerer sig i samfundsspørgsmål.

Temadebat

Rekrutteringsudfordringer i Det Blå Danmark: Hvordan får vi kvinderne med?

Der mangler kvinder i den maritime sektor og på dens uddannelser.

Derfor sætter Altinget Maritim med sin første temadebat spot på en af sektorens helt store udfordringer: Rekruttering og fastholdelse af kvinder i Det Blå Danmark.

Læs mere om debatten og se panelet af aktører her.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ønsker man at deltage i debatten, kan der skrives til debatredaktør Jeppe Højberg Sørensen.

Den yngre generation er vokset op med hele tiden at skulle bekymre sig om klima og mennesker. Det går pigerne højere op i end kønsdebatter.

Afkræftede fordomme

På Det Internationale Gymnasium på Niels Brock (DIG) startede vi sidste år i 2022 vores første IBB-shipping-hold med fokus på karrieremuligheder i branchen.

Motivationen for at oprette et engelsksproget HHX-hold med fokus på shipping grundede oprindeligt i vores ønske om at åbne ukendte karrieredøre for vores elever her på DIG. Alt for mange kender nemlig slet ikke til de spændende trainee-muligheder, som ikke kræver mange års studie på skolebænken.

Efter at have været i gang med vores første shipping-hold, som vi på daglig basis inddrager i diskussioner om relevante shippingaktiviteter i undervisningen, er vi selv stødt på mange af den yngre generations fordomme om branchen, og pigerne er ofte de mest kritiske.

De har et billede af shipping – skåret over en bred kam – som noget gammelt, gråt og kedeligt. Eller også som noget, der er svært, kompliceret og ikke så ligetil at forklare indholdet af. Derfor bliver det ikke det umiddelbart attraktive valg. Shippingbranchen er ikke konkret og tilgængelig for den unge generation.

Til gengæld er vores oplevelse også – her efter blot et år med shipping på skemaet – at mange fordomme er godt i gang med at blive afkræftet.

Vi toner vores shippinglinje ved, at eleverne et par gange hvert semester møder brancherelaterede virksomheder og organisationer. Her er det vigtigt, at de møder kvinder, og at eleverne hører kvindernes (karriere)- historier også.  Det er vigtigt for pigerne, at de møder "seje" piger fra Branchen, som har tid og overskud til at møde dem i øjenhøjde. 

Tiltrækning af gen Z'ere

I forbindelse med karrierelæring har vi på DIG også et meget stort fokus på at få gamle studerende fra branchen forbi skolen og fortælle om deres valg, overvejelser samt studie og karriereforløb. Igen, her skal vi sørge for også at få piger forbi, så den kommende generation kan høre deres historier og livsforløb.

Vi oplever det ikke udelukkende som en kønsbaseret udfordring, men lige så meget en udfordring i netop at tiltrække Generation Z.

Mads Eriksen, Joan Jürs
Lektorer, Niels Brock

Alene i år har vi besøgt Monjasa, Mærsk og Clipper, og sidste skoleår besøgte vi Esvagt. Danske Rederier har hjulpet os meget, og alle virksomheder har givet vores elever en varm velkomst.

Vi bruger faget Kulturforståelse og Virksomhedsøkonomi til at drøfte arbejdskultur samt arbejde med virksomhedsrelaterede cases. Men for de unge er det især de sociale aktiviteter og sammenhold, som betyder noget.

Derfor har det været en kæmpe øjenåbner for vores elever at opleve, hvor meget sociale kontakter og netværk faktisk betyder i branchen. Vi oplever det derfor ikke udelukkende som en kønsbaseret udfordring, men lige så meget en udfordring i netop at tiltrække generation Z.

Vi har selv fået en masse spændende input om vores elevers karriere-overvejelser og “krav" til deres kommende arbejdsplads. Derfor planlægger vi nu en spørgeskemaundersøgelse, så vi kan opnå en dybere indsigt i, hvorfor der er et fravær af piger på studieretningerne og samtidig få indspark til, hvilke tiltag der virker bedst. Både nu og her – og på lang sigt.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024