Debat

Nordhavn Power Solutions: Det blå Danmark bliver kun grønt med flere politiske investeringer

Hvis vi skal skabe det grønne eksporteventyr i den blå industri, så kræver det ikke bare eksisterende løsninger fra os, men også et politisk mod. Det kan være puljer, udvidelse af EIFO, fradrag eller deciderede tilskud til maritim omstilling, skriver Søren Rasmussen.

Når Mærsk, M.H. Simonsen og mange flere søsætter skibe, der kan sejle på samme metanol, bliver tegningen for den grønne omstilling klarere. Men der er desværre stadig udfordringer, der gør, at den politiske indblanding ikke bare er uundgåelig, den er efterspurgt, skriver Søren Rasmussen.
Når Mærsk, M.H. Simonsen og mange flere søsætter skibe, der kan sejle på samme metanol, bliver tegningen for den grønne omstilling klarere. Men der er desværre stadig udfordringer, der gør, at den politiske indblanding ikke bare er uundgåelig, den er efterspurgt, skriver Søren Rasmussen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Søren Rasmussen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vejle Fjord er død, temperaturerne stiger, og ekstremt vejr på hele kontinentet er tættere på at være den nye normal end en fjern fremtid.

Den grønne omstilling skal sættes i et endnu højere gear, og skal vi nå målene i 2030, er det ikke nok at tænde motoren et par måneder før.

Der er et behov for, at den grønne omstilling ikke er ensbetydende med røde tal på bundlinjen, og særligt i det blå Danmark er der et klart behov for en politisk vilje til omstilling, så vi kan gøre brug af de løsninger, der allerede er sat i søen.

Mærsk siger, at de vil sætte fart på den grønne omstilling og har tilsvarende sat handling bag ordene med mærkbare milliardinvesteringer i metanol.

Læs også

M.H. Simonsen i Svendborg har med bestillingen af otte metanol-tankskibe lagt sig i den maritime slipstrøm sammen med mange andre, der behandler den grønne omstilling med den seriøsitet, vi efterspørger af politikerne.

For når behovet for en hurtig omstilling er så stort – særligt i den maritime branche – er der behov for politiske visioner.

Der er et behov for, at vi sammen tør se ud i fremtiden, og på de dage, der er havblik, kan vi se et grønt erhvervseventyr i horisonten.

Den grønne motor starter ikke uden politikerne

Vi har nogen af de største rederier i verden, vi er en af de mest betydningsfulde skibsnationer og vi har også mange af de løsninger, der kan være med til at drive omstillingen frem.

Når CIP, Proman og mange flere søsætter initiativer og sikrer investeringer, der skal skabe den mængde af metanol i fremtiden, som kan sørge for, at de grønne skibe har brændstof, begynder konturerne af et nyt vindmølleeventyr i en branche med et stort, internationalt perspektiv at tegne sig.

Vi skal være med til at sikre infrastrukturen, og det kræver ikke kun, at det maritime marked leverer de langsigtede løsninger, men også at politikerne tør være fremsynede og ambitiøse.

Søren Rasmussen
Adm. direktør, Nordhavn Power Solutions

Når Mærsk, M.H. Simonsen og mange flere søsætter skibe, der kan sejle på samme metanol, bliver tegningen klarere.

Og når virksomheder, som vores skaber en motor, der forbinder produktion med drift, fabrik med forbrug og den grønne omstilling med det blå Danmark, så bliver tegningen til virkelighed.

Men der er desværre stadig udfordringer, der gør, at den politiske indblanding ikke bare er uundgåelig, den er efterspurgt. For den grønne omstilling er desværre ikke en gratis omgang.

Når de grønne afgifter gør brændstof dyrere, fanger man fiskerne i et net, der er svært at komme ud af.

For en ny, bæredygtig motor er dyr, og i den uheldige slipstrøm for den grønne omstilling kommer massive investeringer i brancher, hvor pengene ikke hænger på træerne.

Invester inden vinden vender

For mange fiskere er en metanolmotor en grøn drøm, der ikke bliver til virkelighed, før tallene på netbanken er blevet røde. Og selvom der blev afsat et millionbeløb til omstilling af fiskeriet, er problemet langt større end det.

For den udfordring, der sender fiskerne på dybt vand, er mange steder i det maritime økosystem. Netop derfor er der et behov for finansiering af den grønne omstilling.

Det kan være puljer, der kan søges, udvidelse af EIFO, fradrag eller deciderede tilskud til maritim omstilling – mulighederne synes nærmest uendelige.

Læs også

Som vi så, da elbilerne kom, var fritagelsen fra betaling af registreringsafgift med til at sikre, at der kom flere elbiler, og med bilerne begyndte investeringen i infrastrukturen.

Vi skal være med til at sikre infrastrukturen, og det kræver ikke kun, at det maritime marked leverer de langsigtede løsninger, men også at politikerne tør være fremsynede og ambitiøse, så vi kan sætte løsninger i søen med det samme og ikke fem minutter i lukketid.

Løsningerne er der, infrastrukturen kommer og efterspørgslen er stor, men kun fra de virksomheder, der har penge på lommen.

Den grønne omstilling er for vigtig til, at vi kan vente til sidste øjeblik, og med et råderum med store, sorte tal på balancen, er det nu, når vejret er godt, vi skal turde gøre det rigtige og fornuftige inden vinden vender.

Hvis vi skal skabe det grønne eksporteventyr i den store, blå industri, så kræver det ikke bare eksisterende løsninger fra os, men også et politisk mod til at skabe den grønne omstilling, der giver sorte tal på bundlinjen og en lys fremtid, inden de røde alarmklokker begynder at ringe.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Rasmussen

Administrerende direktør, Nordhavn Power Solutions

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024