18 aktører: Regeringen skaber igen usikkerhed om fremtiden for Det Økologiske Spisemærke
Uden langsigtet finansiering af Det Økologiske Spisemærke risikerer regeringen at bremse økologiens fremmarch og svække indsatsen for sund kost og bæredygtighed, skriver 18 aktører.
Camilla Udsen, Jakob Zeuthen m.fl.
Se alle afsendere i faktaboksen i bunden af indlægget.Regeringen har en klar ambition om at fordoble både det økologiske landbrugsareal og markedet for økologi frem mod 2030. Det glæder vi os over. Men for at det kan lykkes, kræver det, at alle sejl sættes ind.
Derfor ærgrer det os, at regeringen igen i år har fremlagt et finanslovsforslag uden flerårig stabil finansiering af Det Økologiske Spisemærke.
Spisemærket er nemlig en omkostningseffektiv måde at understøtte omstillingen til en sund og planterig kost, der lægger sig tæt op ad kostrådene og mindsker madspild. En omstilling, som staten har lagt mange ressourcer i at få helt ud i de private hjem, men endnu uden tilstrækkelig succes.
Spisemærket viser værdi
En undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse har lige vist, at kun 55 procent af danskerne spiser grøntsager hver dag. Der er fortsat lang vej til, at vi alle får 600 gram grønt dagligt.
Mærket kan kun fungere, hvis der ikke hele tiden opstår usikkerhed om dets fremtid.
Camilla Udsen, Jakob Zeuthen m.fl.
Se alle afsendere i faktaboksen i bunden af indlægget.
Den mad, vi møder i frokostordninger, daginstitutioner, sygehuse, plejehjem og restauranter, er med til at danne en ny og grønnere madkultur, og det har Det Økologiske Spisemærke vist, at det kan understøtte.
Det Økologiske Spisemærke har også vist sin værdi som motor for mere økologi i både offentlige og private køkkener. I dag gør over 3.500 køkkener brug af mærket.
En væsentlig del af dem er offentlige køkkener, og der er en voksende interesse blandt hoteller og restauranter. Spisemærket er et positivt signal til gæsterne, som i stigende grad stiller krav om bæredygtighed.
Det er en længere proces for et køkken at træffe beslutning om omlægning til økologi. Der skal indarbejdes nye vaner og løsninger, og økologiprocenten skal dokumenteres. Derfor kan mærket kun fungere, hvis der ikke hele tiden opstår usikkerhed om dets fremtid.
Det Økologiske Spisemærke var heller ikke en del af regeringens finanslovsforslag sidste år. Dengang kaldte de det selv en fejlvurdering og fandt efterfølgende ekstraordinært midler til at opretholde spisemærket i 2024. En redningsaktion, som vi var mange, der bifaldt.
Alligevel fremlægger regeringen allerede året efter igen et finanslovsforslag, der skaber usikkerhed om Det Økologiske Spisemærke. Som en del af udmøntningen af Grøn Fond fik flere partier forhandlet finansieringen af spisemærket hjem for næste år, men derefter er det slut.
EU skeler til Danmark
Det er en ærgerlig kurs fra regeringen, som ønsker at fremme økologien og den økologiske produktion. Danmark gik foran i EU og skabte Det Økologiske Spisemærke.
Spisemærket er et positivt signal til gæsterne, som i stigende grad stiller krav til bæredygtighed.
Camilla Udsen, Jakob Zeuthen m.fl.
Se alle afsendere i faktaboksen i bunden af indlægget.
Flere lande har kopieret det, og EU-Kommissionen skeler til Danmark og den danske model, når den skal komme med anbefalinger til grønne offentlige indkøb.
Derfor skal der lyde en samstemmende og klar opfordring til alle i forhandlingslokalet om at få midler til Det Økologiske Spisemærke i alle fire budgetår på finansloven.
Vi mener, at det også denne gang vil være en fejlvurdering, hvis finansloven vedtages uden midler til drift og en ambitiøs indsats for at udbrede og udvikle Det Økologiske Spisemærke.
Det vil både svække indsatsen for at nå i mål med økofordoblingsmålet, som indgår i flere politiske aftaler og regeringsgrundlaget, og det vil være at frasige sig et effektivt virkemiddel til at udbrede de nye klimakostråd og målet om mindre madspild.
Indlægget er skrevet af:
Michael Allerup, næstformand og talsperson for bæredygtighed, Kost og Ernæringsforbundet
Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening
Saoirse McKeever Andersen, fagchef for fødevarer, Dansk Erhverv
Mona Carøe Jensen, cheføkonoma, patientkøkken, kantine og ernæringsklinikken, Regionshospitalet Randers og forperson, køkkenudvalget i Økologisk Landsforening
Trine Langhede, rådgiver om bioressourcer og fødevarer, Rådet for Grøn Omstilling
Tine Skriver, fødevarechef, HORESTA
Camilla Udsen, projektchef fødevarer, Forbrugerrådet Tænk
Jesper Lykke Wacherhausen, administrerende direktør, Meyers
Michael Kjerkegaard, forperson, Økologisk Landsforening
Vivi Kjersgaard, bæredygtigheds- og konceptvarechef, Hørkram
Jan Kristensen, development manager, Dansk Cater
Karsten Felvang, food & beverage director, Scandic
Jakob Zeuthen, klima- og fødevarepolitisk chef, Danmarks Restauranter og Cafeer
Pernille Hougaard, marketingchef, Dagrofa Foodservice
Morten Enni Hassing Schlichtkrull, head of food product & performance, operations performance, ISS Facility Services A/S
Kirsten Lund Jensen, økologichef, Landbrug & Fødevarer
Jakob Scharff, branchechef, DI Service
Birte Brorson, Øko++ rådgivning af professionelle køkkener i bæredygtig drift