Ellemann kan ikke finde grundløse klager
Anders Jerking
RedaktionschefMiljøminister Karen Ellemann (V) kan tilsyneladende ikke fremvise en eneste konkret sag, hvor de grønne organisationer ikke burde have klaget til Natur- og Miljøklagenævnet.Jeg kan ikke dokumentere, hvorvidt faldet i klagerne skyldtes, at de var åbenbart grundløse.
Karen Ellemann (V)
Miljøminister
Ministeren har ellers netop foreslået at seksdoble klagegebyret med den begrundelse, at organisationerne skal tænke sig om en ekstra gang, inden de klager.
Lovforslaget skal sikre en hurtigere sagsbehandling i klagenævnet, hvor borgere kan vente i årevis på en afgørelse, fordi sagerne hober sig op. Men ministeren har ingen eksempler på grundløse klager. I et svar til Mette Gjerskov (S), oplyser ministeren, at antallet af sager faldt, da man i 2004 indførte gebyr på at klage til Naturklagenævnet.
"Jeg kan ikke dokumentere, hvorvidt faldet i klagerne skyldtes, at de var åbenbart grundløse. Jeg er dog af den overbevisning, at et gebyr, alt andet lige, vil lægge en vis dæmper på antallet af klagesager i et klagenævn," skriver Karen Ellemann.
Ingen eksempler
Også Enhedslistens Per Clausen har efterlyst eksempler på sager, hvor ministeren mener, at det ville have været godt, hvis et større gebyr havde fået natur- og miljøorganisationer til at tænke sig om en ekstra gang, før de klagede.