29. november 2006 kl. 13.39
Gratis offentlig transport? Fra rådet til tinget nr. 232
Dokumentation
Kære Fra rådet til tinget abonnent
Hvad sker der hvis vi indfører gratis offentlig transport indføres?
Den kollektive trafik vil vokse
75 procent flere passagerer vil benytte de offent-lige transportmidler - busser og tog - hvis de bliver gratis. Det vil forbedre mobiliteten især for de dårligst stillede og de mange, der ikke råder over en bil. Miljø, sundhed og trafiksikkerhed bliver moderat forbedret.
Kvaliteten skal være høj
Rejsetid og ventetid og forsinkelser betyder mere for brugerne af den kollektive trafik end prisen på billetten alene. Hvis gratis transport fører til besparelser, ringere service, færre afgange og overfyldte busser og tog, vil brugerne foretrække biler.
Fortsat trængsel på vejene
De voksende problemer med udslip fra biltra-fikken og køer på indfaldsvejene løses ikke med gratis offentlig transport. Nogle bilejere vil lade bilen stå, hvis tog og busser bliver gratis. Men ikke nok til at løse alle trængselsproblemer.
Brug både stok og gulerod
Arbejdsgruppen anbefaler derfor at »tage hele værktøjskassen i brug« i trafikpolitikken: Takster, afgifter, planlægning og bedre forbindelser. En kombination af stok og gulerod kan bedst motivere bilister til at bruge den offentlige transport.
Dette nyhedsbrev bygger på rapporten "Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport", udarbejdet af en arbejdsgruppe nedsat af Teknologirådet. Rapporten blev offentliggjort i dag kl. 12.00 og præsenteres ved et pressemøde på Flintholm Station i Vanløse kl. 14.00
Læs hele nyhedsbrevet her: http://www.tekno.dk/pdf/nummer232.pdf
med venlig hilsen
Ida Leisner
Projektleder Information/ Project manager
(+45) 33 45 53 55
[email protected]
Teknologirådet
Danish Board of Technology
Antonigade 4
1106 K
www.tekno.dk
---
You are currently subscribed to rtt as: [email protected].
To unsubscribe send a blank email to [email protected]
Miljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Miljø