Fakta
Fire universiteter – Aarhus Universitet, Handelshøjskolen i Århus, Syddansk Universitet og Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole - samarbejder i det konsortium, som håber at kunne udbyde en ny juridisk masteruddannelse i miljø- og energiret (MEEL, Master in Environmental and Energy Law).
Det første hold indskrives med påbegyndelse 1. februar 2006.
Undervisningssproget er dansk. I de timer, hvor der er besøg af gæstelærer, anvendes dog engelsk.
Undervisningen afvikles med 5 timer 10 fredage de to første semestre. Det tredje semester indgår et tredages seminar med gæsteprofessorer.
Prisen er 100.000 kr. eksl. moms for en fuld masteruddannelse. Indskrivning vil ske ved Aarhus Universitet.
Kilde: Aarhus Universitet
Netop nu sidder landets førende professorer i miljøret håbefuldt og venter.
I denne uge ventes Videnskabsministeriet nemlig at give grønt lys til en ansøgning om at oprette en ny masteruddannelse i miljø- og energiret.
Bag initiativet står Aarhus Universitet, Handelshøjskolen i Århus, Syddansk Universitet og Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole. Og de har udset sig professor i miljøret, Ellen Margrethe Basse, til uddannelsens studieleder.
"Jeg håber virkelig, at vi får godkendelsen, for det her er en efteruddannelse, som der virkelig er behov for," siger Ellen Margrethe Basse til Altinget.
Dokumentation
Fakta om undervisningen
Der undervises i jura, politologi og miljøøkonomi. Danmarks Miljøundersøgelser bidrager med undervisning inden for de to sidste discipliner.
De hovedansvarlige undervisere er: Professor, dr. jur. Ellen Margrethe Basse (AU), lektor, ph.d. Birgitte Egelund Olsen (HHA), professor, ph.d. Helle Tegner Anker (KVL), professor, ph.d. Bent Ole Gram Mortensen (SDU), professor, ph.d. cand. scient. pol. Gert Tinggaard Svendsen (AU), forskningsprofessor, ph.d. cand. scient. pol. Mikael Skou Andersen (DMU), ph.d.-studerende, cand. oecon. Niels Dengsøe (DMU/AAU).
Dele af undervisningen er baseret på inddragelse af udenlandske erfaringer. Som undervisere inddrages fremtrædende gæsteprofessorer fra de relevante lande i den del af undervisningen, der vedrører sammenligninger med andre europæiske lande (bl.a. Belgien og Norge), USA, New Zealand m.fl.