Miljøgodkendelser skal ændres markant

RAPPORT: Der skal ændres grundlæggende på landbrugets miljøgodkendelser, anbefaler Husdyrreguleringsudvalget. Både Naturfredningsforeningen og Landbrug & Fødevarer opfordrer Folketinget til hurtigt at arbejde videre med anbefalingerne.
Anders Jerking
Miljøgodkendelserne til husdyrbrug skal ændres radikalt. Det anbefaler Husdyrreguleringsudvalget i en rapport, som ventes offentliggjort torsdag. 

Her foreslår udvalget blandt andet:  

  • at opgive regulering efter dyretryk og i stedet fokusere på ammoniak-emissionen fra anlæggene

  • at regulere anlæg og arealer hver for sig

  • at indføre flere anmeldeordninger

  • og at reguleringen i højere grad skal ske efter generelle regler, så sagsbehandlingen minimeres i de konkrete sager (se anbefalinger nederst i denne artikel).

Siden husdyrloven blev vedtaget i 2007, har reguleringen skabt store frustrationer i både landbrug og kommuner. Bunkevis af sager er blevet påklaget til Miljøklagenævnet, og i mange tilfælde har landmænd måttet vente i årevis på deres afgørelse. Derfor blev Husdyrreguleringsudvalget nedsat i forbindelse med Grøn Vækst for at komme med forslag til, hvordan husdyrreguleringen kan forbedres.

Nu foreslår udvalget et markant opgør med 2007-loven, som også Kammeradvokaten i kraftige vendinger har kritiseret.

DN og L&F: Kom i gang
Både Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer har haft repræsentanter med i udvalget, og begge organisationer opfordrer nu miljøpolitikerne til hurtigst muligt at arbejde videre med udvalgets anbefalinger.

"Vi håber, at man vil bruge anbefalingerne fremadrettet. Det er et rigtig godt og grundigt stykke arbejde, som vil gøre det nemmere for de fleste. Vi får både bedre miljøgodkendelser og bedre miljø," siger Thyge Nygaard, medlem af udvalget for Danmarks Naturfredningsforening.

Landbrug & Fødevarer mener, at anbefalingerne er en oplagt chance for politikerne til at ændre loven, så hverken landmænd eller skatteborgere skal betale for et administrativt bøvl. Alene det seneste år har ekstrabevillinger til Natur- og Miljøklagenævnet kostet skatteborgerne 35 millioner kroner, hvoraf mange penge er gået til at behandle husdyrsager, påpeger organisationen.

"Der er simpelt hen brug for, at vi får skabt meget mere klarhed i reguleringen. Loven er alt for uklar og lægger i for høj grad op til kommunale skøn. Derfor ser vi så mange klager," siger Bent Ib Hansen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer og medlem af udvalget.

Farvel til dyreenheder
En af udvalgets konkrete anbefalinger er, at anlæg til husdyrbrug i højere grad skal reguleres efter, hvor meget ammoniak der udledes. Det vil betyde et farvel til den nuværende regulering efter dyreenheder.

"Det vil bringe reguleringen tættere på den måde, man regulerer industrien efter, og det vil give landmændene langt større fleksibilitet end i dag," siger Bent Ib Hansen.

Også DN kan bakke op om anbefalingen.
"Vi skal regulere efter, hvor meget ammoniak der bliver lukket ud. Hvis landmanden vil have flere grise, så kan han for eksempel investere i bedre miljøteknologi, så udledningen ikke øges," siger Thyge Nygaard.

Anlæg og areal
En af udvalgets hovedanbefalinger er, at reguleringen af husdyrbrug fremover skal deles op, så anlæg og arealer reguleres hver for sig. Udvalget påpeger, at de nuværende regler betyder, at der anvendes mange ressourcer på konkrete vurderinger af arealerne i forbindelse med miljøgodkendelserne, selvom det kun har en relativt lille miljøeffekt. Desuden betyder reglerne, at landmanden skal have en ny godkendelse, når han skifter jord.

Udvalget vil skille reguleringen ad, så anlæggene reguleres efter deres konkrete udslip, mens arealerne i højere grad skal reguleres efter generelle vurderinger, som er differentierede efter, hvor sårbare arealerne er.
Ved at fastlægge generelle vurderinger mindskes sagsbehandlingen i de konkrete sager.

Thyge Nygaard støtter en adskillelse, hvis arealreguleringen bliver tilrettelagt, så den lever op til habitatdirektivet og vandrammedirektivet.

"Vi skal blive bedre til at tilpasse reguleringen efter de specifikke arealer. En adskillelse vil betyde, at det bliver nemmere for husdyrbrug at få en godkendelse, til gengæld vil planteavlere blive reguleret mere," siger han og understreger, at en ændret regulering af anlæg og areal skal indføres samtidigt.

Landbrug & Fødevarer tager forbehold over for adskillelsen af reguleringen. Det skyldes, at Kvælstofudvalget netop nu ser på, hvordan vandplanernes krav om kvælstofreduktion kan implementeres. Her vil der også blive stillet krav til planteavlerne.

"Vi mener derfor, at at reguleringen skal spille sammen med både Kvælstofudvalgets anbefalinger og vandplanerne. Der skal være en sammenhæng," siger Bent Ib Hansen.

Ikke en gentagelse af 2007
Både Landbrug & Fødevarer og Naturfredningsforeningen erkender, at der er en risiko ved at ændre radikalt i husdyrloven, som ministerier, kommuner, landmænd og organisationer siden 2007 har bakset med at få styr på. Derfor har udvalget også brugt tid på at diskutere, hvordan nye regler kan indføres, og udvalget understreger, at der er brug for grundige forberedelser.

"Loven fra 2007 blev til i hastværk. Det skulle nærmest gå galt. Det, vi har gjort nu, er det, som man burde have gjort dengang, nemlig lave et grundigt forarbejde," siger Thyge Nygaard.

Dokumentation

Uddrag af udvalgets anbefalinger: 

Areal og anlæg
Et husdyrbrug består i dag typisk af både anlæg og arealer, dvs. bygninger og marker. I Grøn Vækst er der åbnet for en faktisk adskillelse af anlæg og arealer ved den gennemførte ændring af landbrugsloven, hvor areal- og ejerkravet er bortfaldet. Dette øger mulighederne for etablering af jordløse husdyrbrug.

I fremtiden bør reguleringen af husdyrbrugets arealer og anlæg så vidt muligt skilles ad. Samtidig skal den generelle arealregulering i højere grad afspejle de miljømæssige konsekvenser af gødningsanvendelsen. Den nye ordning skal tage højde for forureningen fra det samlede husdyrbrug, og ordningen skal derfor omfatte en model for henholdsvis anlæg og arealer.

Areal
I dag anvendes der store ressourcer på den konkrete vurdering af arealerne i forbindelse med miljøgodkendelserne af husdyrbrug, selvom det kun har en relativt lille miljøeffekt. Derimod sker der kun i begrænset omfang en tilsvarende fokusering på det lokale miljøs sårbarhed i den generelle regulering af den øvrige gødningsanvendelse.

(...)

Udvalget anbefaler, at der for arealerne etableres nye generelle regler, der omfatter alle gødningstyper, og som differentieres og målrettes geografisk til at beskytte de sårbare områder, blandt andet for at nå EU's miljømål.

De generelle regler vil kunne udgøre et fundament for sagsbehandlingen i de konkrete miljøgodkendelsessager. Det giver mulighed for en betydelig økonomisk besparelse for kommuner og landmænd i godkendelsessagerne. Den øgede differentiering medfører på den anden side en risiko for, at der kan opstå konkrete tilfælde, hvor regulering kan få ekspropriationslignede karakterer. Der er hermed tale om en balancegang mellem miljøhensynet og muligheden for forsat at drive landbrug.

Anlæg
Landbruget oplever, at den nuværende regulering, og den måde den normerer husdyrproduktionens omfang på, er ufleksibel.

I dag begrænses produktionen gennem antallet af dyreenheder. I en ny regulering af anlæg anbefales det, at rammen for produktionen primært skal være en grænse for, hvor meget ammoniak der må udledes. Løsningen giver landmændene mulighed for at tilrettelægge deres produktion mere fleksibelt og udnytte de effektiviseringsgevinster opnået i perioden frem til næste revurdering af godkendelsen.

Tilsyn
Landmændene oplever i dag, at der udføres overlappende kontrol af krav knyttet til miljøgodkendelsen og gødningsregnskabet.

Tilsynet med miljøgodkendelserne sker i dag kun i meget begrænset omfang ud fra en risikovurdering. Det er et problem i forhold til at opnå størst miljøeffekt for tilsynsindsatsen.

Der skal etableres en tilsynsmodel, der anvender fælles principper for risikobaseret kontrol på tværs af virksomhedstyper.

Husdyrreguleringsudvalget anbefaler, at der indføres et enstrenget system for den fysiske kontrol, og at den i højere grad deles op i en kontrol af anlægget og en kontrol af arealerne.

Datagenbrug
Det anbefales, at den datamodel, der forventes præsenteret i Grønt Danmarkskort skal videreudvikles med henblik på, at den enkelte landmand, kommune, grøn organisation eller borger kan få vist alle relevante data for sagsbehandlingen på landbrugs- og miljøområdet ét sted. På den måde behøver man kun at give oplysninger om arealer og anlæg til de forskellige offentlige systemer én gang.

Andre forslag
Rapporten indeholder en række konkrete forslag til ændring af de nuværende regler på husdyrområdet. Forslagene supplerer de ændringer, der netop er gennemført ved ændringen af husdyrgodkendelsesloven, og afspejler ønsket om at opnå en større klarhed i reglerne, en større frihed for husdyrproducenterne og forenklinger for de kommunale myndigheder og husdyrproducenterne.

De konkrete forslag handler blandt andet om at fastlægge bagatelgrænser, etablere nye anmeldeordninger og præcisere vurderingsprincipper og vilkår i forbindelse med godkendelsen. I forhold til BAT (Best Available Technology) anbefales de overordnede principper og begreber fastlagt i bekendtgørelsesform. Udvalget kommer også med anbefalinger om kontinuitetsbrud, klageadgang, biogasanlæg og forsøgsanlæg.

I forbindelse med udvikling af ny regulering på området anbefales det tillige at rette opmærksomheden på de særlige forhold, som gør sig gældende for økologisk produktion, f.eks. ved udvikling af særlige anmeldeordninger og regler for BAT.

Der bør skabes større klarhed og sammenhæng i reglerne om landskabspåvirkning. Som led i enkeltsagsbehandlingen efter husdyrgodkendelsesloven skal der også laves en vejledning i brug af Landskabskaraktermetoden. Et mindretal bestående af KL og DN anbefaler, at kommunerne får hjemmel til at differentiere udpegning af det åbne land i kommuneplanen.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024