Børne-ombudsmand: Vi er kommet godt fra start
Anne Justesen
Chef for medie- og forretningsanalyseLoven om børnekontoret blev vedtaget af Folketinget den 13. juni 2012.
Børnekontoret har fire hovedopgaver:
- Kontoret tager imod klager og spørgsmål, der handler om børn. Klagerne og spørgsmålene kan komme fra børn eller voksne.
- Kontoret starter selv sager. For eksempel hvis aviserne skriver noget, der tyder på, at en kommune ikke har fulgt lovene eller har behandlet et barn dårligt.
- Kontoret besøger private og offentlige institutioner for børn.
- Kontoret holder øje med, at de internationale regler om børn bliver overholdt, blandt andet FN's børnekonvention.
Børnekontoret består af otte medarbejdere: En kontorchef, fire jurister, en børnesagkyndig, en kontormedarbejder og en student.
"Børnekontoret er kommet flyvende fra start."
Sådan lyder det fra Bente Mundt, som er chef for Ombudsmandens Børnekontor. Kontoret åbnede 1. november og har allerede travlt med at behandle de mange henvendelser, man har modtaget.
"Der er mange, som ringer til os. Både børn, myndighedspersoner, forældre og andre pårørende til børn. Vi får en del henvendelser fra forældre med tvangsanbragte børn, som for eksempel klager over den måde, de er blevet behandlet på i forbindelse med tvangsanbringelse. Og så får vi desuden en del sager, som vedrører børns skolegang," forklarer Bente Mundt.
Få henvendelser fra børn
Kontorets opgave er at modtage og behandle klager over offentlige myndigheder og kontrollere, om disse overholder lovgivningen inden for børneområdet. Kontoret tager både imod klager fra børn, men voksne kan også klage på vegne af et barn.
Og det er da også hovedsageligt voksne, som indtil videre har henvendt sig.
"Der er ikke mange børn, som ringer. Det er primært voksne, men det var også klart vores forventning. Specielt her i starten forventede vi, at det ville være voksne, som kontakter os," siger Bente Mundt.