Aftale om satspuljen på det sociale område
Rosa Thrysøe
Alle partier i Folketinget, på nær Enhedslisten, har indgået aftale om fordelingen af 1,84 mia. kr. i satspuljen til det sociale område over de næste fire år. Heraf er de 568 mio. afsat til 2012.
Der er afsat 146 mio. kr. over fire år til en målrettet indsats for at bekæmpe fattigdom og hjælpe socialt udsatte. Indsatsen omfatter blandt andet frivillig gældsrådgivning, forsøg med psykologsamtaler til kvinder på krisecentre, penge til julehjælp, penge til den boligsociale indsats og penge til reduktion af udsættelsen af lejere.
Der afsættes i alt 93 mio. kr. på ældreområdet. Heraf bruges der 40 mio. kr. til opfølgende arbejde på Ældrekommissionens anbefalinger. Der afsættes også 20 mio. kr. til at gøre ældre borgere fortrolige med at bruge internet, NemID og anden digital kommunikation.
Nr. | Mio.kr. | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | I alt |
Psykiatri | ||||||
1 | Landsdækkende behandlings- og rådgivningsindsats til mennesker med senfølger af seksuelle overgreb | 25,0 | 4,0 | 21,9 | 16,1 | 67,0 |
2 | Isolerede sindslidende i egen bolig | 4,0 | 4,0 | 8,0 | ||
Psykiatri i alt | 29,0 | 4,0 | 25,9 | 16,1 | 75,0 | |
Udsatte grupper | ||||||
3 | Målrettet indsats til bekæmpelse af fattigdom og social udsathed | 43,5 | 36,5 | 25,0 | 25,0 | 130,0 |
4 | Digitalisering til udsatte grupper | 4,0 | 2,0 | 2,0 | 8,0 | |
5 | Exit prostitution | 20,2 | 5,2 | 10,3 | 10,3 | 46,0 |
6 | Væk med volden | 13,0 | 14,0 | 12,0 | 10,0 | 49,0 |
7 | Psykologhjælp på kvindekrisecentre | 8,0 | 8,0 | 16,0 | ||
8 | Akut krisefunktion | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 24,0 |
9 | Undersøgelse af indsatsen på mandekrisecentre | 0,5 | 0,8 | 1,3 | ||
10 | Flere udsatteråd i kommunerne | 3,0 | 3,0 | |||
11 | Rådet for social udsatte - midler til forskning mv. | 2,0 | 2,0 | |||
12 | Omdannelse af halvåbne afdelinger til sædelighedsafdelinger | 4,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 11,2 |
13 | God løsladelse | 1,3 | 1,3 | 0,7 | 0,7 | 4,0 |
14 | Legepladser i fængsler | 1,0 | 1,0 | |||
15 | Øget uddannelse af indsatte | 14,0 | 36,0 | 36,0 | 36,0 | 122,0 |
Udsatte grupper i alt | 120,8 | 110,1 | 94,3 | 92,3 | 417,5 | |
Udsatte børn og unge | ||||||
16 | Handlekraftig indsats | 28,1 | 18,6 | 19,2 | 18,2 | 84,1 |
17 | Efterværn | 5,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 35,0 |
18 | PAS (Post Adoption Services) | 5,0 | 5,0 | |||
19 | Børnehuse | 5,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 35,0 |
20 | Forebyggelsesstrategi | 30,0 | 20,0 | 25,0 | 25,0 | 100,0 |
21 | Børneattester | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 2,4 |
22 | Startboliger | 49,2 | 39,0 | 39,0 | 4,0 | 131,2 |
Udsatte Børn og Unge I alt | 122,9 | 98,2 | 103,8 | 67,8 | 392,7 | |
Handicappede | ||||||
23 | Forhøjelse af ydelsesloftet for tabt arbejdsfortjeneste | 35,6 | 102,4 | 122,2 | 135,4 | 395,6 |
24 | Sociale teknologier for mennesker med funktionsnedsættelser | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 20,0 |
25 | Deltagelse og medbestemmelse for mennesker med handicap | 5,0 | 4,0 | 9,0 | ||
26 | Forslag til lov om ledsagelse til12-15 årige med nedsat funktionsevne | 5,7 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 21,9 |
27 | Viden om mennesker med handicap | 10,8 | 5,0 | 3,7 | 19,5 | |
28 | Midlertidig driftsstøtte til Robo Braille | 2,0 | 2,0 | 4,0 | ||
Handicappede i alt | 64,1 | 123,8 | 136,3 | 145,8 | 470,0 | |
Ældre | ||||||
29 | Hverdagsrehabilitering | 10,0 | 10,0 | 20,0 | ||
30 | Digitalisering til ældre | 10,0 | 10,0 | 20,0 | ||
31 | Opfølgning på kommission om livskvalitet og selvbestemmelse | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 40,0 |
32 | Et aktivt ældreliv - udmøntning at EU-året | 10,0 | 10,0 | |||
33 | Opdatering af SFI'sældredatabase | 3,0 | 3,0 | |||
Ældre i alt | 43,0 | 20,0 | 20,0 | 10,0 | 93,0 | |
Integration | ||||||
34 | National strategi mod tvangsægteskaber og lignende undertrykkelse | 7,0 | 7,0 | 5,0 | 5,0 | 24,0 |
35 | Dialog, medborgerskab og etnisk ligebehandling | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 20,0 |
36 | Indsats i forhold til traumatiserede flygtningefamilier | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 16,0 |
37 | Rollemodeller og forældrenetværk som metoder til at forebygge ekstremisme og polarisering | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 8,0 |
38 | Kortlægning af ekstremisme | 6,0 | 6,0 | |||
Integration i alt | 24,0 | 18,0 | 16,0 | 16,0 | 74,0 | |
Øvrige | ||||||
39 | Støtte til frivillige organisationer - inkl. udviklingspulje | 121,3 | 41,2 | 16,4 | 15,3 | 194,2 |
40 | Uddannelsespulje for frivillige indenfor det sociale og sundhedsmæssige område | 12,0 | 12,0 | 24,0 | ||
41 | Styrkelse af ankesystemet | 5,0 | 5,0 | |||
Efterreguleringer | 25,9 | 25,8 | 23,4 | 22,6 | 97,7 | |
Øvrige i alt | 164,2 | 79,0 | 39,8 | 37,9 | 320,9 | |
Ramme til forhandling i Social- og Integrationsministeriet | 474,7 | 449,1 | 428,1 | 385,9 | 1.737,8 | |
Yderligere omprioriteringer | 93,3 | 4,0 | 8,0 | |||
Samlet beløb til forhandling i Social- og Integrationsministeriet | 568,0 | 453,1 | 436,1 | 385,9 | 1.843,1 |