Modersmålet styrker dansk
Marie Louise Gørvild
SkribentDanske tosprogede elever halter gevaldigt bagud. Ikke kun i forhold til deres danske klassekammerater, som den seneste PISA-undersøgelse viste. Også i forhold til vores skandinaviske naboer i Norge, Sverige og Finland klarer danske tosprogede sig markant dårligere. Og det er både i læsning og matematik den er gal.Modersmål styrker det, vi i forskningen kalder sproglig bevidsthed eller sproglig refleksion. Det vil sige, at det styrker barnets evne til at reflektere over sprogets strukturer og funktion, både ordforråd, grammatik og talemåder.
Anne Holmen
Professor i tosprogethed, DPU
Altinget.dk har spurgt Anne Holmen, professor i dansk som andetsprog og tosprogethed ved Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), hvad der skal til for at løfte de tosprogede elever.
Og hun er ikke i tvivl: Modersmålsundervisning skal bruges som redskab i indlæringen af dansk.
"Modersmål styrker det, vi i forskningen kalder sproglig bevidsthed eller sproglig refleksion. Det vil sige, at det styrker barnets evne til at reflektere over sprogets strukturer og funktion, både ordforråd, grammatik og talemåder. Eleven skal således lære at forstå, hvorfor sætninger er opbygget anderledes på arabisk end på dansk, eller sammenligne høflighedsudtryk på flere sprog."