Modersmålsundervisning virker ikke
Erik Holstein
Journalist og politisk kommentatorIngen forfatter
Ingen forfatter
Modersmålsundervisning hjælper ikke indvandrerbørn til bedre resultater i skolen.Vores holdning er, at man er nødt til at sætte tidligere ind blandt børnenes helt basale forståelse af almindelige begreber. Og her fungerer modersmålsundervisningen ikke optimalt
Jakob Hougaard
Integrationsborgmester (S), København
Hvis man i det hele taget kan konstatere en forskel mellem de børn, der har modtaget modersmålsundervisning og de, der ikke har, er der snarere tale om en negativ virkning af modermålsundervisningen.
Den negative effekt i dansk og matematik bliver dog stort set neutraliseret, hvis man renser tallene for sociale forhold. Resultaterne fremgår af en ny undersøgelse fra Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut(AKF).
I hvert fald ingen positiv forskel
I AKF-undersøgelsen hedder det i - et noget teknisk sprog:
"De deskriptive analyser viser, at der generelt ingen sammenhæng er mellem deltagelse i modersmålsundervisning og elevernes gennemsnitlige testresultater i læsning, matematik og naturvidenskab.