Nydanskere med mentor får uddannelse og job
Henrik Theil
Anbefalinger til mentorordninger
Evalueringsrapporten kommer med følgende anbefalinger:
- Der skal være gensidig forpligtethed mellem mentor og mentée.
- Mentorerne skal klædes godt på til opgaven.
- Det skal give status at være med i ordningen.
- Der skal afsættes ressourcer til at få ordningen i gang.
- Administrativ opbakning er vigtigt.
- Matchning er en kunst.
- Samarbejde med andre skoler kan være en fordel for forankring og videndeling.
Mentorordninger er et effektivt redskab i indsatsen for at fastholde flere unge med indvandrerbaggrund i uddannelse. Det viser en evaluering, der blev offentliggjort onsdag på konferencen 'Mentorer og uddannelse'.
Regeringens mål er på sigt, at 95 procent af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse, og faktisk er der ifølge evalueringsrapporten netop så mange, der begynder på en uddannelse. Men kun 80 pct. gennemfører, og blandt unge med indvandrerbaggrund er det kun 63 pct., eller knapt to ud af tre unge, som fuldfører.
Den nye evaluering viser, at mentorordninger i mange tilfælde kan gøre forskellen på, om unge med indvandrerbaggrund gennemfører en uddannelse eller ej.
Puljen for uddannelsesguides har ydet støtte til 33 projekter, som har fået bevilget i alt 9,3 mio. kroner i årene 2003-2006.
Støttebeløbene ligger mellem 12.000 og 1.050.000 kr. (sidstnævnte er fordelt over tre år). De fleste midler er gået til uddannelsesguide- og mentorordninger på uddannelsesinstitutioner og organisationer over det meste af Danmark.
Overordnet kan de 33 støttede projekter inddeles i fire kategoriområder efter de primære anvendte metoder i forløbet:
1. Vejledning bredt om uddannelser
2. Fastholdelse i uddannelse
3. Fastholdelse og vejledning om videre uddannelse
4. Vejledning/rekruttering til bestemte uddannelser/områder
Tilskudsmodtagerne er frivillige organisationer, ungdomsskoler, seminarier, social- og sundhedsskoler, gymnasier, erhvervsskoler, VUC, en ungerådgivning, en boligforening, et UU-center, en produktionsskole, et bibliotek og et universitet.