DF ønsker lokal forankring i klagereform

KLAGEREFORM: Dansk Folkeparti støtter Danske Patienters ønske om, at regeringens udkast til en ny klagereform ændres, så patienterne i første omgang kan klage lokalt.
Foto: colourbox.com
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Fakta

Regeringens forslag til et nyt klagesystem:  

Med etableringen af et nyt patientklagesystem vil regeringen forsøge at sikre patienterne en bedre retsstilling, én klageindgang, hurtigere sagsbehandlingstider og øget læring hos sundhedspersonalet.

Patientklagenævnetsnuværende sekretariat omdannes derfor til en samlet organisation bestående af:

  • Patientklagenævnets sekretariat og embedslægernes del af klagesagsoplysningen fra det nuværende patientklagesystem (i dag placeret i Sundhedsstyrelsen).
  • Opgaver i relation til utilsigtede hændelser (i dag placeret i Sundhedsstyrelsen).
  • Sekretariatet for Patientskadeankenævnet og Lægemiddelskadeankenævnet fra patienterstatningssystemet.
  • Opgaver i relation til udvidelsen af patientklagesystemet som følge af kvalitetsreformen og finansloven for 2009 (patientrettigheder og øget læring).

Kilde: Sundhedsministeriet
Hvis det fremtidige patientklagesystem udformes, som regeringen har tænkt sig, vil systemet sande til, fordi alle sager skal behandles centralt.

Sådan lyder advarslen fra paraplyorganisationen Danske Patienter, der overordnet roser regeringen for at samle de mange indgange for patientklager, erstatningssager og utilsigtede hændelser.

Men Danske Patienters direktør, Morten Freil, mener, at klagereformen samlet set vil være mislykket, hvis ikke der indsættes et lokalt niveau i klagesystemet.

Patienter vil have et undskyld
Her skal patienterne kunne få rådgivning, og så skal de mindre sager, som også er de fleste, afklares lokalt ved, at den lokale instans kan optræde som mægler.

Dokumentation
Danske Regioners og Lægeforeningens reaktioner på regeringens udkast til en reform af patientklagesystemet:

Danske Regioner (fra deres pressemeddelselse)

Patientombudsmand skaber unødigt bureaukrati

Danske Regioner er meget skeptiske overfor regeringens model for en patientombudsmand.

- Den er simpelthen ikke god nok. I en tid, hvor afbureaukratisering er blevet det nye politiske tema, er det meget ærgerligt, at regeringen nu vil skabe unødigt bureaukrati og cirkulærestyre i stedet for at gå efter den gevinst for sundhedsvæsenet, som vi alle burde stile efter. Forslaget er for mig at se den største papirtiger i sundhedsvæsenet i mange år og bliver et beskæftigelsesprojekt for bureaukrater, siger Bent Hansen.

Danske Regioner har sammen med Lægeforeningen netop lanceret et forslag til et nyt patientklagesystem, som skal gøre det meget mere smidigt for patienterne at komme igennem systemet med deres klager. Her er fokus lagt på, at det første sted klagen bliver behandlet, er på det lokale sygehus. Det skyldes, at mange af sagerne kan løses lokalt, og det sikrer også, at der kan ske en læring på de enkelte sygehuse.

Lægeforeningen (fra foreningens hjemmeside):
Det er et godt oplæg til de videre forhandlinger. Det indeholder en struktur med en patientombudsmandsinstitution, der samler flere funktioner, bl.a. indberetningen af utilsigtede hændelser, som i dag ligger i sundhedsstyrelsen, embedslægernes del af klagesagsoplysningen m.m. Det giver også en udvidet mulighed for at klage, bl.a. over systemfejl, og der lægges op til et disciplinærnævn for personsager.

Det indeholder også et oplæg omkring en rolle for de regionale patientkontorer.

Men i modsætning til forslaget fra Lægeforeningen og Danske Regioner er indgangen til systemet den centrale klagestyrelse og ikke det lokale niveau. Vi mener, at den første behandling af klagen skal foregå lokalt, men altid med muligheden for at gå videre til det centrale niveau. Lægeforeningen mener, at klagesystemet så at sige skal "vendes om". Begrundelserne har vi omhyggeligt redegjort for i vores forslag sammen med DRE, og man kunne netop tage udgangspunkt i det meget velfungerede system for indberetning af utilsigtede hændelser, hvor den første behandling og læring foregår lokalt, hvorefter der indberettes til den centrale database, hvor der også sker læring.

Patientombudsmanden, som det er beskrevet i regeringens oplæg ligner mere en chefstilling for en styrelse, en embudsmand i stedet for en ombudsmand med de særlige beføjelser til også at tage sager op af egen drift, som vi mener er så vigtigt at få etableret.


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024