Regioner ønsker hårdere prioritering af medicin

MEDICIN: Danske Regioner foreslår, at der oprettes en national institution, som skal sikre flere klare prioriteringer i brugen af medicin i sundhedsvæsnet. Politikerne er langtfra enige.
Foto: colourbox.com
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Nej tak. Sådan skal det stadig oftere lyde, når medicinalindustrien byder sig til med nye dyre medicinpræparater til sundhedsvæsnet.

Det er essensen i et af afsnittene i Danske Regioners seneste udspil om brugen af medicin i sundhedsvæsnet.

"Der er ingen tvivl om, at vi må tale mere åbent om prioritering i fremtiden. Vi har ikke råd til det hele, og derfor lægger vi op til, at der fra politisk side bør fastlægges nogle rammer for, hvordan prioriteringen kan foregå, så vi får mest mulig kvalitet og mest mulig sundhed for pengene," siger regionsformand Bent Hansen (S) om udspillet.

De seneste år har regionerne og staten med en stribe tiltag forsøgt at sikre, at man i Danmark får stadig mere sundhed for pengene.

Fakta

Sådan vil regionerne sikre skarpere prioritering

  • Danmark kan lade sig inspirere af de engelske erfaringer, hvor NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence) vurderer effekt og omkostningseffektivitet af blandt andet lægemiddelbehandling.
  • Regionerne skal sikre, at der er en særlig markering af regionens rekommanderede lægemidler i lægernes ordinationsmoduler.
  • Regionerne anbefaler regeringen at arbejde for en ændring af lægemiddelgodkendelsesreglerne i EU-regi med henblik at få forholdet mellem pris og virkning til at indgå som en del af den samlede vurdering ved lægemiddelgodkendelse.
  • Regionerne anbefaler endvidere regeringen, at lægemiddelgodkendelsesreglerne ændres, så der i forbindelse med godkendelse stilles krav om, at det kke er tilstrækkeligt at teste nye produkter mod placebo. Ny medicin skal  stedet i videst muligt omfang testes overfor de ofte billigere lægemidler, som er standardbehandling.

Regioner: Der skal mere til
Det er blandt andet sket igennem Rådet for Anvendelse af Sygehusmedicin, Lægemiddelstyrelsens tilskudrevision, oprettelsen af Institut for Rationel farmakoterapi (IRF) samt en stribe andre tiltag.

"Men det er ikke nok, der skal gøres mere i form af tværgående og bevidst prioritering," hedder det i Danske Regioners oplæg, hvor der også står: 

"Der skal besluttes overordnede politiske rammer for prioritering på lægemiddelområdet. Rammerne skal fastlægge, hvad og hvordan der skal prioriteres, og når de overordnede politiske rammer er endeligt besluttet, skal der etableres en organisation, der kan udarbejde det egentlige beslutningsgrundlag for den konkrete prioritering."

Regioner: Se mod England
Danske Regioner nævner selv i oplægget, at man kan lade sig inspirere af britiske erfaringer med et prioriteringsorgan, NICE. Her har det vakt opsigt, at man har sat maks.-beløb for, hvor meget det må koste at forlænge en patients liv med medicin.

I udspillet slås det fast, at prioriteringen vil kunne mærkes for patienterne.

"Øget fokus på prioritering vil betyde, at nogle medicinske behandlinger fravælges af sundhedsøkonomiske årsager - selvom de har en effekt for patienterne," står der i udspillet.

SF's sundhedsordfører Jonas Dahl roser Danske Regioner for at sætte fokus på udgifterne til medicin.
"Det er behov for en prioritering af de midler, der bruges på medicin. Det er vi åbne over for, så længe den prioritering sker med udgangspunkt i en sundhedsfaglig vurdering," siger Jonas Dahl.

Han er enig med Danske Regioner i, at politikerne på Christiansborg skal bidrage med lovgivning, der gør en hårdere prioritering mulig. Og han er derfor positiv overfor forslaget om at oprette en organisation, der skal lave beslutningsgrundlaget for prioriteringerne.

"Vi må også landspolitisk tage ansvar," siger Jonas Dahl.

S er skeptisk
Socialdemokraternes sundhedsordfører, Sophie Hæstorp Andersen, er mere kritisk over for regionernes oplæg. Hun er helt med på, at der i endnu højere grad end nu skal laves sundhedsøkonomiske beregninger, når man skal vælge medicinpræparater.

"Men jeg får lidt den fornemmelse, at regionerne vil have, at vi skal diskutere, hvornår man skal give den sidste pille til en døende. Og jeg synes, det er meget uklart, hvad den organisation, de foreslår oprettet, skal gøre," siger Sophie Hæstorp Andersen.

Hun erklærer sig enig i, at der er behov for, at der sker en skarpere prioritering.

"Men det skal ikke ske, ved at vi i Danmark fortsætter den kedelige tendens med, at vi er langsomme til at introducere nye behandlingsformer og medicin. Hvis vi altid først skal have en eller flere ekspertgrupper til at evaluere udenlandske erfaringer, så vil danskerne også i fremtiden få gavn af ny medicin med urimelig forsinkelse," siger Sophie Hæstorp Andersen.

Dansk Folkepartis sundhedsordfører erklærer sig kort og godt imod, at der oprettes et nationalt organ, der skal sætte prioriteringen af lægemidlerne i system.

"Vi skal have mest mulig sundhed for pengene. Men vi er imod, at man begynder at sætte beløbsgrænser for, hvor meget en behandling må koste, sådan som man har set andre steder. Vi vil gerne prioritere. Men eksempelvis skal det altid være muligt for en patient at få et dyrere præparat, hvis vedkommende ikke kan tåle de billigere," siger Liselott Blixt.

Positive læger
Hos Lægeforeningen er man i udgangspunktet positiv over for udspillet. Det er en god ide, at politikerne fastsætter nogle rammer for prioriteringen, mener Yves Sales, der er næstformand i Lægeforeningen.

"Det er en debat, som vi meget gerne tager. Det afgørende for os er, at det skal være en gruppe anerkendte faglige eksperter, som forholder sig til de konkrete lægemidler," siger Yves Sales. Han noterer sig, at forslaget er i overensstemmelse med Lægeforeningens generelle ønske om nationale kliniske retningslinjer.

Han understreger dog, at prioriteringsarbejdet skal indeholde muligheder for at tage individuelle hensyn til patienter med særlige behov.

Lægeforeningen er desuden meget positiv overfor, at regionerne foreslår, at der bruges flere ressourcer på at foretage sundhedsøkonomiske vurderinger af lægemidler.

"Det kunne i nogle tilfælde vise sig, at nogle af de lægemidler, der er dyre i indløb, er billigst i længden. Det kan være, fordi den dyrere medicin gør folk hurtigere raske, eller den sikrer, at patienterne bliver så raske, at de kan klare sig selv," siger Yves Sales.

Lægemiddelindustriforeningen er derimod stærkt kritisk over for forslaget. Læs Lifs reaktion i dagens debatindlæg (se linkboks). 

Dokumentation

Læs alle Danske Regioners forslag i medicin-udspillet

  • Der skal mere fokus på polyfarmacipatienter. Ældre medicinske patienter og kronikere, som får 6 typer medicin eller mere, skal have tilbudt medicin-gennemgang ved udskrivelse fra sygehus eller én gang årligt ved praktiser-ende læge.

  • Arbejdet med at sikre fælles rekommandationer skal styrkes. De regionale lægemiddelkomitéer skal forstærke arbejdet med fælles rekommanda-tionslister, som gælder for både primærsektor og sygehuse.

  • Medicin er ikke altid den bedste løsning for patienten. Der bør derfor i højere grad tages stilling til ophør af lægemiddelbehandlingen samt øget fokus på non-famakologisk behandling, som eksempelvis kostomlægning og motion.

  • Information om non-farmakologiske behandlingstilbud i regioner og kommuner skal være let tilgængelig for lægerne. For at støtte rationel farmakoterapi skal den praktiserende læge sikres adgang til uvildig rådgivning.

  • Ud over rådgivningen fra Institut for Rationel Farmakoterapi, skal den praktiserende læge have adgang til rådgivning om behandling af den enkelte patient. Det kan for eksempel dreje sig om tera-pivalg, bivirkninger eller behandling af særlige patientgrupper. Rådgivningen kan ske i form af telefonrådgivning leveret af de klinisk farmakologiske afdelinger eller kliniske farmaceuter.

  • Lægemiddelinformation skal være uvildig. Regionerne vil arbejde for, at universiteterne opprioriterer undervisningen i viden om lægemidler, samt at der skabes bedre mulighed for uafhængig efteruddannelse.

  • Der skal indføres et referenceprissystem for sygehusmedicin i Danmark. Referenceprissystemet skal sikre, at sygehusmedicin ikke er dyrere end i de lande, vi normalt sammenligner os med.

  • Det skal fremover være et krav, at Lægemiddelstyrelsen inddrager eller udarbejder uafhængige sundhedsøkonomiske analyser i tilskudsbeslutninger angående nye lægemiddelbehandlinger.

  • Lægemiddelstyrelsen skal have større fokus på revurdering af tilskud til lægemidler, så afgørelser om tilskud ikke får karakter af permanente beslutninger. Nye lægemiddelformer af eksisterende lægemidler skal som udgangspunkt ikke tildeles generelt tilskud.

  • Der skal indføres tilskudspriser til lægemidler med enkelttilskud, ligesom det er tilfældet for lægemidler med generelt tilskud. Tilskudsprisen skal svare til prisen på det billigste lægemiddel i en tilskudsgruppe.

  • I dag beregnes tilskuddet af lægemidlets fulde pris.

  • Danmark kan lade sig inspirere af de engelske erfaringer, hvor NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence) vurderer effekt og omkostningseffektivitet af blandt andet lægemiddelbehandling.

  • Regionerne skal sikre, at der er en særlig markering af regionens rekommanderede lægemidler i lægernes ordinationsmoduler.

  • Regionerne anbefaler regeringen at arbejde for en ændring af lægemiddelgodkendelsesreglerne i EU-regi med henblik at få forholdet mellem pris og virkning til at indgå som en del af den samlede vurdering ved lægemiddelgodkendelse.

  • Regionerne anbefaler endvidere regeringen, at lægemiddelgodkendelsesreglerne ændres, så der i forbindelse med godkendelse stilles krav om, at det ikke er tilstrækkeligt at teste nye produkter mod placebo. 

  • Ny medicin skal i stedet i videst muligt omfang testes overfor de ofte billigere lægemidler, som er standardbehandling. 

  • Regionerne skal skabe bedre rum for samarbejde mellem sundhedspersonale og lægemiddelvirksomheder, for eksempel ved at etablere en fælles indgang til hospitalerne.

  • Der skal udarbejdes en fælles regional standardkontrakt for kliniske lægemiddelforsøg med henblik på at sikre samme arbejdsgange i alle regioner.

  • Der bør etableres en uafhængig forskningspulje. Puljen skal blandt andet anvendes til at støtte projekter, som ikke er rentable for industrien. Den skal bruges til at igangsætte forsøg med afprøvning af nye dyrere lægemidler over for kendt og billigere medicin i forhold til effekt, bivirkninger og pris. Endelig kan puljen også anvendes til at understøtte offentligt-privat samarbejde.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bertel Haarder

Medlem af det Nordiske Grænsehindringsråd, fhv. MF, MEP og minister (V)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1970)

Jonas Dahl

Regionsdirektør, Region Midtjylland. Bestyrelsesformand, Egmont Højskolen, bestyrelsesformand, Randers Statsskole og bestyrelsesmedlem Aarhus Universitet
cand.mag. i samfundsfag og historie (Aarhus Uni. 2007), INSEAD Executive Management Program (2018)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024