Derfor fejler oplysningskampagner om sundhed

Det er en myte, at sundhed er et personligt valg. Derfor bør man ændre fremtidens forebyggelsespolitik, lyder det fra eksperter på området.
Susanne Baden
Fakta

Forslag til effektiv forebyggelse

Effektiv forebyggelse kræver at staten, markedet og civilsamfundet tager et ansvar i forebyggelsesindsatsen, eksempelvis gennem:

  • Indførelse af "energikvoter" på madvarer, så mad med højt fedt- og sukkerindhold bliver dyrere
  • Belønning til medicinalindustrien for udvikling af effektive midler mod afhængighed
  • Ændring i indretningen af dagligvarebutikker, så usunde varer bliver sværere tilgængelige
  • Begrænsning i tilgængeligheden af og høje priser på alkohol og tobak
  • Fysisk aktivitet skal opprioriteres markant i daginstitutioners hverdag og i skolernes pensum
  • En konsekvent trafikpolitik til fremme af gang og cykling

Kilde: Mandag Morgen
Fire ud af ti danskere dør for tidligt som følge af forkert kost, rygning, alkohol og manglende motion. Det er måden, samfundet er indrettet på, der gør det alt for let at træffe usunde valg, sådan lyder budskabet i et netop offentliggjort debatoplæg fra Ugebrevet Mandag Morgen.

Folk vælger ikke selv
Ifølge debatoplægget er de traditionelle oplysningskampagner baseret på, at folk selv vælger livsstil, men fysisk afhængighed, manglende overskud, gruppepres og samfundets infrastruktur er i høj grad med til at diktere danskernes valg af livsstil.

Et omfattende panel af eksperter på forebyggelsesområdet har drøftet oplægget. Deres hovedkonklusion er, at de nuværende oplysningskampagner fejler, fordi man ikke selv vælger livsstil. Derfor bør fremtidens forebyggelsespolitik have fokus på at rumme alt fra fysiske forhold til sociale traditioner.

Rammerne skal ændres
Eksperterne ønsker derfor at gøre op med myten om, at det er befolkningens eget frie valg, om de vil leve sundt eller ej. Ifølge oplægget fejler de traditionelle oplysningskampagner, fordi der ikke fra samfundets side samtidig med gøres tiltag, der kan påvirke rammerne for den enkeltes mulighed for et sundt liv.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024